لینک های دسترسی

Breaking News

تحرکات مسلحانه در پاکستان دوبرابر شده است – گزارش


مرکز تحقیقات و مطالعات امنیتی در اسلام‌آباد با نشر گزارشی گفته است که تحرکات مسلحانه در پاکستان در ماه جنوری امسال در مقایسه با جنوری ۲۰۲۳، بیش از دو برابر (۱۰۲ درصد) افزایش یافته است.

بر اساس گزارش این مرکز، در ماه جنوری سال روان میلادی ۹۳ حمله مسلحانه در پاکستان صورت گرفته است که در نتیجه ۹۰ کشته و ۱۳۵ زخمی برجا گذاشته است. همچنان این مرکز گفته است که در این مدت ۱۵ تن ربوده شده است.

گزارش گفته است که در بین کشته‌شدگان جنوری ۴۱ غیرنظامی، ۳۷ نظامی و ۱۲ فرد مسلح شامل بودند و در میان زخمیان نیز ۸۱ غیرنظامی و ۵۴ منسوب امنیتی شامل اند.

در گزارش گفته شده است که ایالت بلوچستان پاکستان شاهد بیشترین حملات بوده است که رقم آن به ۳۳ حمله می‌رسد و ایالت خیبر پشتونخوا با ۳۰ حمله در رده بعدی قرار گرفته است.

مرکز تحقیقات و مطالعات امنیتی در اسلام‌آباد چهار حمله مسلحانه را در ایالت سند، یک – یک حمله را نیز در ایالت پنجاب و اسلام‌آباد پایتخت پاکستان ثبت کرده است.

گراف حملات مسلحانه در پاکستان به ویژه ایالت‌های خیبر پشتونخوا و بلوچستان، در حالی سیر صعودی داشته که قرار است انتخابات پارلمانی پاکستان در هشتم فبروری برگزار شود.

کمیسیون انتخابات پاکستان روز پنجشنبه اول فبروی (۱۲ دلو) گفت که با وجود تهدیدات امنیتی، انتخابات پارلمانی در تاریخ تعیین‌شده با کمک نهادهای امنیتی و اردو برگزار می‌شود.

پیش از این، صدارت پاکستان با نشر بیانیه‌ای گفته است که جلسۀ کابینه به ریاست انوارالحق کاکر، صدر اعظم موقت پاکستان، روز سه شنبه ۲۳ جنوری (سوم دلو) استقرار نیروهای اردو و شبه نظامیان را "در مراکز رای‌دهی و ساحات حساس، به هدف برگزاری صلح‌آمیز انتخابات" منظور کرده است.

با توجه به افزایش خشونت‌ها و حملات تندروان در پاکستان، برخی رهبران و احزاب سیاسی پاکستان نگران اند که تندروان اسلامگرا برای اخلال روند انتخابات ماه آینده در آن کشور تلاش خواهند کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG