لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان: طالبان ضمن اقدامات عاجل علیه هراس‌افگنان، سران آنها را به اسلام‌آباد تحویل دهند


وزارت خارجه پاکستان بار دیگر ادعا کرده که حملات تروریستی در این کشور از خاک افغانستان صورت گرفته و از حکومت طالبان خواسته است تا سران و افراد تمامی گروه‌های دخیل در این حملات را بازداشت کند و به اسلام‌آباد تحویل دهد.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی این وزارت، روز پنجشنبه اول فبروری (۱۲ دلو) حین صحبت با خبرنگاران در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، از طالبان افغان خواست که علیه گروه‌های تروریستی اقدامات عاجل انجام دهد.

زهرا بلوچ مدعی شد که گروه‌های تروریستی پناهگاه‌های امنی در افغانستان دارند و پاکستان را از این کشور تهدید می‌کنند. او گفت که اسلام‌آباد در این زمینه شواهد موثق را با حکومت طالبان شریک کرده است.

سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان گفت: "ما بسیار نگرانیم که دست این افراد و نهادها برای حمله به پاکستان و حمایت مالی از فعالیت‌های تروریستی در داخل پاکستان باز باشد و ما از افغانستان می‌خواهیم که اقدام فوری و موثر علیه این نهادهای تروریستی انجام دهد؛ رهبری آنها و افرادی را که در فعالیت‌های تروریستی در داخل پاکستان دست داشته اند، به پاکستان بسپارد."

حکومت طالبان هنوز در مورد این اظهارات سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان واکنش نشان نداده است، اما مقامات این گروه قبل از این بارها چنین ادعاهای اسلام‌آباد را رد کرده و گفته اند که به هیچ کسی اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان علیه کشوری استفاده کند.

اختلافات مرزی

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان در مورد اظهارات اخیر نورالله نوری، سرپرست وزارت امور سرحدات، اقوام و قبایل حکومت طالبان گفت که چنین اظهارات خیالی و به دور از واقعیت‌های موجود است.

زهرا بلوچ گفت: " اول از همه، مرز پاکستان و افغانستان یک مرز شناخته شده بین‌المللی است. اعتبار قانونی دارد و این واقعیتی است که جامعه جهانی آن را می‌پذیرد. هر طرز فکر دیگری در مورد مرز پاکستان و افغانستان بازتاب یک تخیل خیالی است که بر مبنای واقعیت نیست.

همچنان او تاکید کرد که بحث در این زمینه مطلقاً فایده‌ای ندارد، زیرا مرز پاکستان و افغانستان و اعتبار آن هرگز در دستور کار پاکستان و افغانستان نبوده و نخواهد بود.

نورالله نوری، سرپرست وزارت امور سرحدات، اقوام و قبایل حکومت طالبان هفتۀ گذشته در جریان بازدید از مناطق سرحدی دیورند، در ولایت ننگرهار به خبرنگاران گفت که افغانستان با پاکستان مرز "رسمی و صفری ندارد و خط دیورند یک خط فرضی" میان دو کشور است.

او همچنان گفت: "سرحد میان کابل و اسلام‌آباد تا حالا روشن نیست و دو کشور خطوط مرزی فرضی دارند".

حکومت‌های پیشین در افغانستان در مورد مرزبندی دوران استعمار بریتانیا که به تاریخ ۱۲ اکتوبر سال ۱۸۹۳ میلادی صورت گرفت، با پاکستان اختلاف نظر دارند. ​این مرز در نتیجه توافق هنری دیورند، یک دپلومات وقت هند بریتانیایی و عبدالرحمان خان،‌ حاکم وقت افغانستان، صورت گرفت و و خط دیورند را به عنوان مرز میان افغانستان و هند بریتانیایی تعیین کرد.

پاکستان اعتراضات حکومت‌های افغانستان را رد کرده و گفته است که این مرز بین‌المللی را زمانی در سال ۱۹۴۷ میلادی به میراث گرفت که استقلال خود را از بریتانیا به دست‌ آورد.

افغانستان و پاکستان بر مبنای موافقتنامه خط دیورند بیش از ۲۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند. تورخم، سپین بولدک و غلام خان از بندرهای مهم مواصلاتی می‌باشد.

گروه

XS
SM
MD
LG