لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش بایدن به حملات روسیه بر اوکراین: پوتین باید متوقف شود


جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده روز جمعه ۲۹ دسمبر (هشتم جدی) حملات میزایلی اخیر روسیه به مناطق مختلف اوکراین را "گواهی آشکار "بر تعهد ولادیمیر پوتین، رییس‌ جمهوری روسیه بر نابودی اوکراین خواند و گفت او "باید متوقف شود".

جو بایدن در بیانیه‌ای گفت: "حمله شبانه که منجر به کشته شدن ۳۱ غیرنظامی و زخمی شدن بیش از ۱۲۰ تن در سراسر اوکراین شد، بزرگترین حمله هوایی از زمان آغاز تهاجم مسکو در فبروری ۲۰۲۲ می‌باشد."

بایدن گفت: "این یک یادآوری جدی به جهان است که پس از نزدیک به دو سال از این جنگ ویران‌گر، هدف پوتین بدون تغییر باقی‌مانده و او به دنبال نابودی اوکراین و تحت‌سلطه در آوردن مردم آن است؛ او باید متوقف شود."

او با بیان این که اوکراین از سیستم‌های دفاع هوایی که امریکا و متحدان آن برای رهگیری و انهدام موفقیت‌آمیز بسیاری از میزایل‌ها و طیاره‌های بدون سرنشین پرتاب شده توسط روسیه استفاده کرده‌، از کانگرس خواست تا ادامه این کمک‌ها را تایید کند.

رییس‌ جمهور امریکا افزود: "تا زمانی که کانگرس در سال نو اقدام فوری انجام ندهد، ما نمی‌توانیم به ارسال تسلیحات و سیستم‌های حیاتی ضد‌هوایی به اوکراین برای محافظت از مردم ادامه دهیم. کانگرس باید گام برداشته و بدون تاخیر بیشتر، وارد عمل شود."

ایالات متحده روز چهارشنبه ۲۷ دسمبر (ششم جدی) آخرین بستهٔ کمک‌های نظامی منظور شده به اوکراین را اعلام کرد و گفت که کمک‌های بعدی برای کیف مستلزم توافق کانگرس امریکا خواهد بود.

قصر سفید هشدار داده است که اگر کانگرس ایالات متحده در مورد کمک به اوکراین اقدام نکند، منابع برای فراهم آوری کمک‌ها به این کشور تا اخیر سال خواهد تمام خواهد شد.

مقام‌های حکومت بایدن همچنین گفته اند که در صورتیکه کمک‌های امریکا برای اوکراین فراهم نشود،‌ کیف قادر نخواهد بود تا قلمرو‌هایی را که روسیه از فبروری ۲۰۲۲ به اینسو اشغال کرده است، باز پس بگیرد.

اما سناتوران جمهوری‌خواه کانگرس ایالات متحده به تاریخ ششم دسمبر (۱۵ قوس) در جریان یک رای‌گیری، جلو تصویب بستهٔ کمکی را گرفتند که مساعدت برای اوکراین و اسراییل نیز در آن شامل بود.

جمهوری‌خواهان گفته اند که رای مخالف به این بودجه ضروری بود تا آنان با استفاده از این فرصت، خواست خود مبنی بر پالیسی سختگیرانه مهاجرت و کنترول مرزهای جنوبی امریکا را بر کرسی بنشانند. آنان تاکید دارند تا بهبود امنیت مرز میان ایالات متحده و مکسیکو بخشی از توافق بستهٔ کمکی برای اوکراین و اسراییل باشد.

این کمک نظامی به ارزش ۲۵۰ میلیون دالر بوده و شامل مهمات و اجزای سیستم دفاع هوایی، مهمات اضافی برای سیستم‌های راکت‌های با تحرک بالا، مهمات توپ‌های ۱۵۵ و ۱۰۵ ملی‌متری، مهمات ضد زره و بیش از ۱۵ میلیون گلولهٔ مهمات مختلف النوع می‌باشد.

کانگرس امریکا بیش از ۱۱۰ میلیارد دالر برای اوکراین از زمان حمله روسیه تصویب کرده است، اما از زمانی که جمهوری‌خواهان کنترول مجلس نمایندگان را از دموکرات‌ها در جنوری ۲۰۲۳ به دست گرفتند، بودجه دیگری را تایید نکرده است.

جو بایدن پیش‌تر گفته بود که خطرات این جنگ، بسیار فراتر از اوکراین، ناتو و امنیت اروپا است و در مورد گسترش خطرات آن برای ایالات متحده، هشدار داد.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری رویترز استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG