لینک های دسترسی

Breaking News

حملات گستردهٔ روسیه بر اوکراین ده‌ها کشته و زخمی برجا گذاشت


مقامات اوکراین می‌گویند که حملات کم پیشینهٔ راکتی و طیاره‌های بدون سرنشین روسیه به روز جمعه ۲۹ دسمبر (هشتم جدی) بر شهرهای سرتاسر این کشور کم از کم ۱۸ کشته و نزدیک به ۱۰۰ زخمی برجا گذاشت.

آندری کوستین، لوی سارنوال اوکراین در شبکه های اجتماعی گفت: "صبح امروز، دشمن بیش از ۱۵۰ میزایل و طیاره بدون سرنشین تهاجمی به شهرهای صلح آمیز اوکراین شلیک کرد. ما تاکنون در مورد ۱۶ کشته و ۹۷ زخمی از جمله حداقل دو کودک شش و هشت ساله معلومات داریم."

مقامات گفته اند که ممکن شمار تلفات افزایش یابد.

در ساعات اولیه صبح امروز درون‌های تهاجمی و میزایل‌های روسیه به شهرهای کیف، اودیسا، دنیپروپتروفسک، خارکیف و لویو سرازیر شدند و صدای هشدار حمله هوایی در این شهرها شنیده شد.

یوری ایگنات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین گفت که این یک "تعداد بی سابقه" و "عظیم ترین حمله میزایلی" روسیه بر اوکراین بوده و افزود که روسیه از میزایل‌های مافوق صوت، کروز و بالستیک از جمله نوع ایکس۲۲ استفاده کرد که رهگیری آنها بسیار سخت است.

باوجود آنهم، اوکراین روز جمعه اعلام کرد که ۱۱۴ از ۱۵۸ میزایل و درون پرتاب شده را قبل از رسیدن به هدف منهدم کرده اند.

به نظر می‌رسد این حملات گسترده به تمامی نقاط اوکراین بوده و شهرهای سراسر این کشور هدف قرار گرفته‌اند.

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین گفت: "امروز روسیه تقریباً با هر چیزی که در زرادخانه خود داشت، برما حمله کرد."

پس از حملات روز جمعه مقامات اوکراینی خواستار کمک‌های نظامی بیشتری از متحدین غربی خود شد.

اندری یرماک، رییس دفتر رییس جمهور اوکراین گفت که کیف برای توقف این ترور به حمایت و قدرت بیشتری نیاز دارد. بریجت برینک، سفیر ایالات متحده در اوکراین نیز گفت که این حملات نشان می دهد که "اکنون اوکراین به بودجه نیاز دارد".

این در حالی است که ادارهٔ جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده روز چهارشنبه ۲۷ دسمبر (ششم جدی) آخرین بستهٔ کمک‌های نظامی منظور شده به اوکراین را اعلام کرد و گفت که کمک‌های بعدی برای کیف مستلزم توافق کانگرس امریکا خواهد بود.

قصر سفید هشدار داده است که اگر کانگرس ایالات متحده در مورد کمک به اوکراین اقدام نکند، منابع برای فراهم آوری کمک‌ها به این کشور تا اخیر سال خواهد تمام خواهد شد.

مقام‌های حکومت بایدن همچنین گفته اند که در صورتیکه کمک‌های امریکا برای اوکراین فراهم نشود،‌ کیف قادر نخواهد بود تا قلمرو‌هایی را که روسیه از فبروری ۲۰۲۲ به اینسو اشغال کرده است، باز پس بگیرد.

گروه

XS
SM
MD
LG