لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن و مودی از پایان صلح‌آمیز منازعه در اوکراین حمایت می کنند


نرندرا مودی، صدراعظم هند، روز دوشنبه ۲۶ اگست (پنجم سنبله) از طریق تیلفون با جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در مورد سفرش به اوکراین صحبت کرد.

در همین حال، قصر سفید ابراز امیدواری کرد که مودی دیدگاه کیف را در مورد پایان تهاجم نظامی روسیه بپذیرد.

مودی روز جمعه به کیف سفر کرد و خطاب به ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، گفت که ''هیچ مشکلی نباید در میدان جنگ حل شود.''

بر اساس اعلامیه‌ وزارت خارجهٔ هند، مودی هنگام تماس تیلفونی با رییس جمهور بایدن "موقف ثابت هند را به نفع دیالوگ و دپلوماسی تکرار و از برگشت زودهنگام صلح و ثبات حمایت کامل کرد.''

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، گفت که ایالات متحده از همه کشورهایی حمایت می‌کند که به دیدگاه‌های زیلینسکی در بارهٔ پایان دادن به جنگ، گوش می دهند.

قصر سفید نیز سپس متنی از این تماس را منتشر کرد که بر اساس آن،‌ بایدن از صدراعظم هند به‌خاطر ''پیام صلح و حمایت بشردوستانه‌اش از اوکراین، از جمله بخش انرژی،‌ تمجید کرد."

قصر سفید گفته است که بایدن و مودی ''بر اساس قوانین بین‌المللی و بر اساس منشور ملل متحد،‌ حمایت دوامدار شان از حل و فصل صلح‌آمیز منازعه [در اوکراین] تایید کردند.''

رییس‌جمهور زیلنسکی خواهان بازگرداندن تمامی قلمروهای اوکراین شده است که روسیه از آغاز تهاجم نظامی در فبروری ۲۰۲۲ آن را تصرف کرده است.

هند تا حالا به صورت مستقیم از موقف زیلنسکی حمایت نکرده است. با وجودی که دهلی جدید روابط نزدیک با واشنگتن دارد، هند از پیوستن به تعزیرات امریکا علیه مسکو که روابط تاریخی با آن دارد، اجتناب کرده و در عوض منابع نفتی روسیه را به قیمت ارزانتر خریداری می‌کند.

هند گفته است که رهبران دو کشور همچنین در مورد وضعیت بنگله‌دیش صحبت کردند. شیخ حسینه، صدراعظم پیشین بنگله‌دیش که متحد نزدیک هند است، پس از اعتراضات گسترده مردم، به تاریخ پنجم آگست سال روان میلادی از سمت‌اش استعفا داد و به هند فرار کرد.

بر اساس اعلامیهٔ وزارت خارجه هند، بایدن و مودی "بر اعاده نظم و قانون و تضمین مصوونیت و امنیت اقلیت‌ها، به ویژه هندوها، در بنگله‌دیش تاکید کردند."

پس از سقوط حکومت به رهبری حسینه، گزارش‌هایی از حملات به هندوها در سراسر بنگله‌دیش با اکثریت مسلمان منتشر شده است. اما حالا وضعیت امنیتی به طور قابل ملاحظه‌ در آن کشور بهبود یافته است.

ایالات متحده بارها از شیخ حسینه به دلیل عقب‌گرد از دموکراسی انتقاد کرده بود، اما با آگاهی از سرمایه گذاری قابل ملاحظهٔ هند در بنگله‌دیش، مواظب بود که به صورت علنی با دهلی جدید درگیر نشود.

گروه

XS
SM
MD
LG