لینک های دسترسی

Breaking News

ناسا: مهتاب شاید بیشتر از تصور فلز داشته باشد


ادارهٔ ملی تحقیقات فضایی امریکا (ناسا) می‌گوید که شواهدی قوی مبنی بر وجود اکسایدآهن و اکساید تیتانیم در تحت سطح مهتاب به دست آورده اند و این شاید نشان‌دهنده ارتباط نزدیک کره مهتاب با تاریخ اولیه زمین باشد.

دانشمندان ده‌ها سال است بر سر نحوه شکل‌گیری مهتاب بحث می‌کنند. نظریه پیشگام این است که احتمال دارد یک سیاره به اندازه سیاره مریخ میلیارد‌ها سال پیش به زمین برخورد کرده و متلاشی شده است.

براساس این فرضیه، در این برخورد قطعاتی از سطح زمین به فضا پرتاب شده و این قطعات، حلقه‌ای را دور سیاره زمین تشکیل دادند. این فرضیه می‌گوید مهتابی که اکنون در مدار زمین می بینیم نتیجه تشکیل این حلقه است که بعدها به تدریج بر اثر جاذبه خودش باهم یکجا شده اند.

هرچند ترکیبات کیمیاوی دیگر مهتاب شواهد روشنی برای اثبات این تیوری نمی‌باشد.

ارتفاعات بلند سطح مهتاب که از زمین به گونهٔ ساحات روشن قابل مشاهده است، دارای سنگهایی با مقادیر کمتری از مواد معدنی فلزی است.

اما قسمت های از مهتاب که از زمین به گونهٔ ساحات تاریک مشاهده می‌شوند دارای سنگهای با مقادیر بیشتر فلز، حتا نسبت به کره زمین استند.

این تحقیقات توسط آله که در مدار مهتاب جهت شناسایی بهتر آن در گردش است، در نیم کره شمالی مهتاب صورت گرفته است.

تیم که روی ترکیبات کیمیاوی مهتاب تحقیق دارند به این نظراندكه چند صد متر سطح مهتاب تعداد کمی از این اکسایدها را دارد، اما منبع غنی تر فلز در زیر آن قرار دارد. هنگامی که شهاب سنگها با سطح مهتاب برخورد کرده و لایه های بالایی را تخریب می کنند، فلزات در معرض دید قرار می گیرند.

نتایج این مدارگرد یک قدم کوچک برای درک بهتر نحوه شکل گیری مهتاب است، زیرا مشاهدات نشان می دهد که چگونه اکسیدهای آهن و تیتانیم در نیم کره شمالی مهتاب تقسیم شده اند. در مرحله بعد، محققان در حال بررسی نیمکره جنوبی خواهند بود تا ببینند چه مقدار فلز در آنجا وجود دارد.

XS
SM
MD
LG