لینک های دسترسی

Breaking News

بیش از ۶۶۶هزار افغان نیازمند خدمات صحی دریافت کردند – گزارش


سازمان جهانی صحت هشدار داده است که افغانستان با چالش‌های صحی قابل توجهی دست و پنجه نرم می‌کند.
سازمان جهانی صحت هشدار داده است که افغانستان با چالش‌های صحی قابل توجهی دست و پنجه نرم می‌کند.

سازمان جهانی صحت گزارش داده است که ۴۶ نهاد امدادرسان صحی از طریق ۷۴۶ مرکز صحی در ۲۸۴ ولسوالی ۳۴ ولایت برای بیش از ۶۶۶هزار افغان نیازمند خدمات صحی را فراهم کرده اند.

بر اساس این گزارش سازمان جهانی صحت که دوشنبه ۲۶ اگست (پنجم سنبله) نشر شد، بین اول نومبر ۲۰۲۳ تا ۳۱ جولای ۲۰۲۴، نهادهای امدادرسانی صحی به حدود ۵۷۸هزار برگشت‌کننده افغان از کشورهای همسایه خدمات صحی ارایه کرده اند.

گزارش گفته است که از جمله تمام مستفیدشوندگان کمک‌های صحی بیش از ۲۰۸هزار زن، بیش از ۱۹۰هزار مرد، حدود ۹۶هزار دختر و نزدیک به ۸۴هزار نفر را پسران تشکیل می‌دهند.

با این حال گزارش گفته است که افغانستان با چالش‌های صحی قابل توجهی دست و پنجه نرم می‌کند که مشخصه آن سیستم مراقبت صحی شکنند و دسترسی نابرابر به خدمات، به ویژه در مناطق روستایی است.

سازمان جهانی صحت، مشکلات ترانسپورتی، کمبود متخصصان مراقبت‌های صحی و دسترسی محدود به خدمات مراقبت‌های صحی با کیفیت را در مناطق روستایی نیز برجسته کرده است.

با توجه به نیازهای بشردوستانه و طرح پاسخگویی ۲۰۲۴ بیش از ۱۷.۹ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های صحی نیاز دارند که از این میان تنها ۱۲.۸ میلیون نفر تحت پوشش نهادهای امدادرسانی صحی قرار گرفته اند.

گزارش گفته است: "از میان ۱۷.۹ میلیون نفری که به کمک‌های صحی بشری نیاز دارند، ۵۲ درصد کودکان هستند. ۴۶ درصد بزرگسالان و دو درصد افراد مسن هستند. از مجموع افراد نیازمند، هشت درصد افراد دارای معلولیت شدید هستند".

نهادهای امدادرسان صحی گفته اند که در سال روان میلادی، احتمال دارد که آسیب‌پذیری‌های صحی به دلیل هجوم عودت‌کنندگان، زلزله‌های احتمالی و سیل افزایش یابد که این موارد نیاز فوری به زیرساخت‌های صحی گسترده، و خدمات صحی ضروری به شمول سلامت روان و حمایت روانی اجتماعی، آمادگی برای شیوع بیماری و نظارت بر بیماری، و مراقبت از تروما را برجسته می‌کند.

سازمان جهانی صحت با نگرانی گفته است که شیوع بیماری‌های ساری، مسایل مربوط به سلامت مادر و کودک، سوتغذیه و بیماری‌های غیرساری در افغانستان به میزان قابل توجهی در مرگ‌و‌میر نقش دارند.

بر بنیاد گزارش خطر شیوع بیماری‌های اسهال آبگین حاد، سرخکان، تب خون‌دهنده یا کانگو، تب دنگی، کووید۱۹، سیاه سرفه و ملاریا جان نیازمندان را در افغانستان تهدید می‌کند.

گزارش گفته است که موارد تروما در افغانستان به دلیل آلودگی مواد منفجره، انفجارهای پراکنده و تصادفات جاده‌ای همچنان شایع است. علاوه بر این پریشانی روانی-اجتماعی نیمی از جمعیت را متاثر کرده است.

بیماری‌ها

سازمان جهانی صحت گفته است که در سال روان میلادی، در مجموع حدود ۸۶۶هزار واقعه عفونت حاد تنفسی و دوهزار و ۶۷ مورد مرگ ناشی از آن را در سراسر افغانستان ثبت کرده است.

همچنان به گفتۀ این سازمان در سال ۲۰۲۴، در مجموع ۱۰۱هزار و ۶۷۰ مورد اسهال آبگین حاد همراه با کم آبی بدن و ۵۰ مورد مرگ ناشی از این بیماری در افغانستان گزارش شده است.

بر بنیاد گزارش این سازمان از آغاز سال روان میلادی تا ختم جولای، ۴۲هزار و ۸۰۰ مورد مشکوک سرخکان با ۱۸۸ مورد مرگ،‌ ۷۷۱ مورد تب خون‌دهنده با ۶۳ مورد مرگ و ۳۴هزار و ۷۶۰ مورد مشکوک ملاریا در سراسر افغانستان ثبت شده است.

سازمان جهانی صحت هشدار داده است که شرایط زمستانی مشکلات سلامتی را به ویژه برای گروه‌های آسیب‌پذیر مانند کودکان و سالمندان تشدید می‌کند.

گروه

XS
SM
MD
LG