لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: تلاش می‌کنیم بیماری آبلۀ میمون در نقاط صفری مرزها کنترول شود


وزارت صحت عامه حکومت طالبان گفته است که اقدامات لازم برای پیشگیری از شیوع آبلۀ میمون در مرزها ضروری است.
وزارت صحت عامه حکومت طالبان گفته است که اقدامات لازم برای پیشگیری از شیوع آبلۀ میمون در مرزها ضروری است.

به دنبال ثبت یک واقعه مثبت بیماری آبلۀ میمون در پاکستان، وزارت صحت عامه حکومت طالبان گفته است که تلاش می‌کند تا این بیماری در نقاط صفری مرزی با آن کشور کنترول شود.

شرافت زمان امرخیل، سخنگوی این وزارت سه شنبه ۲۰ اگست (۳۰ اسد) با فرستادن پیام تصویری به خبرنگاران گفت که آبلۀ میمون یک بیماری ساری است و به تازگی موارد مثبت آن در برخی از کشورها به ویژه پاکستان نیز گزارش شده است.

به گفتۀ امرخیل با توجه به ساری‌بودن آبلۀ میمون، اقدامات لازم برای پیشگیری از این بیماری ضروری است، از همین‌رو وزارت صحت عامه در این زمینه آمادگی کامل دارد.

او افزود که طی چند روز گذشته به ریاست‌ها و اداره‌های مربوط وظیفه سپرده شده که برای جلوگیری از گسترش این بیماری در افغانستان اقداماتی را انجام دهند.

امرخیل گفت: "ما با تمام وسع و توان خود تلاش می‌کنیم تا از سرایت این بیماری در افغانستان جلوگیری کنیم، خوشبختانه در نزد ما تا اکنون واقعه مثبت در افغانستان وجود ندارد، البته کوشش می‌کنیم با تطبیق تدابیر قوی از شیوع این بیماری جلوگیری کنیم."

او گفت که با نهادهای بین‌المللی و داخلی رایزنی‌های در زمینۀ اینکه چگونه جلو گسترش بیماری آبلۀ میمون در افغانستان گرفته شود، صورت گرفته و برخی راهکار و کارشیوه‌های ابتدایی تدوین و نهایی شده است که به گفتۀ وی با این روش می توان در نقاط مرزی جلو گسترش این بیماری را گرفت.

همچنان وزارت صحت عامه حکومت طالبان برای مقابله با بیماری آبلۀ میمون در نظر دارد که در بخش ارتقای ظرفیت، و آگاهی عامه برنامه‌هایی را راه‌اندازی کند.

در عین حال، نورجلال جلالی، سرپرست وزارت صحت عامه حکومت طالبان در نشست ویژه پیشگیری از بیماری آبلۀ میمون با معینان و روسای صحت ولایت‌ها، گفته است: "تلاش داریم تا در نقاط صفری کشور از این بیماری جلوگیری کنیم و هموطنان را از این بیماری نجات دهیم. جلساتی با سازمان‌های مختلف بین‌المللی در این زمینه برگزار شده و همچنان مشغول هماهنگی و فراهم‌کردن امکانات استیم."

این وزارت در خبرنامه‌ای گفته است که محمد حسن غیاثی، معین پالیسی و انکشاف صحت این وزارت، با نمایندگان سازمان صحی جهان و سازمان بین المللی مهاجرت، در مورد جلوگیری امراض ساری، به ویژه آبلۀ میمون در نقاط صفری و بنادر افغانستان و چگونگی عرضه خدمات صحی به نیازمندان در این بخش رایزنی و گفتگو کرده است.

وزارت صحت عامه حکومت طالبان گفته است که نمایندگان سازمان جهانی صحت و سازمان بین‌المللی مهاجرت در این زمینه وعدۀ همکاری داده اند.

آمادگی‌ها برای مقابله با بیماری آبلۀ میمون در حالی در افغانستان روی دست گرفته شده است که پاکستان نخستین مورد نوع ساری ویروس آبلۀٔ میمون (Mpox) را که در حال حاضر در مناطق مرکزی و شرقی افریقا شیوع کرده، شناسایی کرده است.

سازمان جهانی صحت شیوع چیچک میمون را وضعیت اضطراری صحی جهانی اعلام کرده و روز جمعه از تولیدکنندگان واکسین این بیماری خواست تولیدات خود را افزایش دهند تا از گسترش نوع خطرناک این ویروس جلوگیری شود.

مارگریت هریس، سخنگوی سازمان جهانی صحت به خبرنگاران گفت: "ما نیاز داریم که تولیدکنندگان واقعاً تولید را افزایش دهند تا به تعداد بسیار بیشتری از واکسین‌ها دسترسی داشته باشیم."

سازمان جهانی صحت از کشورهایی که ذخایر واکسین آبلۀٔ میمون را دارند خواست که این واکسین‌ها را به کشورهایی که با شیوع این ویروس مواجه هستند، اهدا کنند.

این بیماری نخست در جمهوری دموکراتیک کانگو شیوع کرد که به حداقل ۱۲ کشور دیگر در مناطق مرکزی و شرقی افریقا گسترش یافته است. سازمان جهانی صحت می‌گوید که موارد این بیماری نسبت به سال گذشته ۱۶۰ درصد و مرگ و میر ناشی از آن ۱۹ درصد افزایش یافته است.

آبلۀٔ میمون اعراض و علایم مشابه اما خفیف تر از چیچک دارد، اما می‌تواند منجر به مرگ شود. علایم این بیماری شامل تب، سردردی، درد عضلات، درد کمر، تورم غدوات لمفاوی، لرزه و خستگی است.

گروه

XS
SM
MD
LG