لینک های دسترسی

Breaking News

مجاهد: حکومت طالبان مستحکم و دوامدار است


ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان می‌گوید که حکومت این گروه مستحکم و دوامدار است، زیرا مشروعیت خود را از قوانین شرعی گرفته و مخالفت جدی با آن وجود ندارد.

مجاهد در سالروز دوسالگی حاکمیت مجدد طالبان بر افغانستان در مصاحبه با خبرگزاری اسوشیتدپرس همچنین گفته است که ممنوعیت بر آموزش دختران در حال حاضر پابرجا می‌ماند. او گفته که عالمان دینی در مورد آموزش دختران اختلاف نظر دارند و به گفتهٔ این مقام طالبان، حفظ سازگاری و هم‌بستگی میان عالمان دینی مهمتر از برگشتن دختران به صنوف درسی است.

در دو سال گذشته که طالبان بر افغانستان مسلط شده اند، دختران افغان از آموزش به سویهٔ بالاتر از صنف ششم مکتب محروم شده و نیز حق کار آنان سلب شده است.

مجاهد در این مصاحبه گفته است: "برای ایجاد حکومت اسلامی زمان معین نیست. این [حکومت] تا زمانیکه خدمت کرده می‌تواند و امیر مسلمانان کاری نکند که خلاف شریعت باشد و منجر به عزلش شود،‌ می‌تواند حکومتداری کند."

سخنگوی حکومت طالبان همچنین گفت که هیچ تهدیدی چه از داخل و چه از خارج در برابر حکومت طالبان وجود ندارد. او ادعا کرد که حکومت طالبان مسوولانه عمل می‌کند و از اینرو به گفتهٔ وی "نیازی برای بغاوت در برابر آن وجود ندارد."

پس از رویکار آمدن حکومت طالبان در افغانستان، گروه‌های مخالف طالبان به شمول "جبههٔ مقاومت ملی افغانستان" و برخی گروه‌های دیگر در برابر این حکومت دست به مقاومت مسلحانه زده اند،‌ هرچند این گروه‌ها کدام ساحهٔ مهم جغرافیایی مثل مراکز ولایات و حتا ولسوالی‌ها را در کنترول شان ندارند.

افزون بر این، شاخهٔ خراسان گروه دولت اسلامی یا داعش در دو سال اخیر مسوولیت بیشترین حملات را بر ضد طالبان در افغانستان به عهده گرفته و به عنوان قویترین مخالف مسلح حکومت طالبان عرض اندام کرده است.

در دو روز گذشته شمار زیاد نهادهای حقوق بشری، سازمان‌های امداد رسان و ملل متحد با صدور اعلامیه‌هایی عملکرد طالبان را به ویژه در زمینهٔ حقوق بشر و حق کار و آموزش زنان نکوهش کرده و خواستار فشار جامعهٔ‌ بین‌المللی بر این گروه شده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG