لینک های دسترسی

Breaking News

کشف و ضبط بیش از ۱۴۰ کیلوگرام متامفتامین در ولایت کندهار


متامفتامین در توپ‌های تکه در یک موتر مسافربری نوع ۳۰۳ جاسازی شده بود
متامفتامین در توپ‌های تکه در یک موتر مسافربری نوع ۳۰۳ جاسازی شده بود

وزارت داخلهٔ افغانستان می‌گوید که در نتیجهٔ یک عملیات هدفمند پولیس مبارزه با مواد مخدر در ولایت کندهار بیش از ۱۴۰ کیلو گرام متامفتامین یا شیشه کشف و ضبط شده است.

معینیت مبارزه با مواد مخدر می‌گوید که این مخدرات صنعتی در ۱۶۰ توپ تکه به گونهٔ ماهرانه جابجا شده بود و قاچاقبران قصد انتقال آن را به ولایت نیمروز داشتند.

در یک خبرنامهٔ این معینیت گفته شده است که قاچاقبران این مواد مخدر صنعتی را از ولایت فراه بارگیری کرده بودند و می‌خواستند که از راه کندهار و نیمروز به پاکستان و از آنجا به کشورهای عربی قاچاق کنند.

پولیس مبارزه با مواد مخدر می‌گوید که در پیوند به انتقال این مواد یک نفر بازداشت شده است.

مواد مخدر 'شیشه' چیست و چرا خطرناک است؟

متامفتامین که در بازار سیاه میان معتادان مواد مخدر و قاچاقبران بنام "شیشه" شهرت دارد، نوعی از مادۀ کیمیایی است که بسیار قوی و به شدت اعتیادآور می‌باشد.

متامفتامین تاثیرات زیانبار و ماندگاری را بر سیستم عصب مرکزی برجا می‌گذارد، شکل کرستلی یخ مانند یا شیشه مانند را داشته و به سادگی به پودر قابل حل در آب و الکول مبدل شده می‌تواند.

مطالعات نشان داده اند که مصرف متامفتامین سبب پارانویا (کج پنداری یا بدگمانی)، برسام بینایی و شنوایی و توهم در نزد شخص می‌شود.

بر اساس تحقیقات انستیتیوت ملی مبارزه با سواستفادۀ دوایی ایالات متحده، کسانی که به گونۀ دوامدار متامفتامین مصرف می‌کنند، اضطراب، گیجی و بدخلقی و سلوک خشن را نیز تجربه می‌کنند.

تولید و قاچاق متامفتامین

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل‌ متحد گفته است که از زمان آغاز تولید متامفتامین یا شیشه در سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان، با گذشت هر سال تولید آن افزایش یافته و بیشترین شیشه تولید شده در افغانستان از مسیر بالکان، به ویژه از راه ایران به بازارهای اروپا قاچاق می‌شود.

گروه تحقیق‌ ملل متحد در گزارشی به اعضای شورای امنیت سازمان ملل‌متحد هشدار داده بود که تولید و قاچاق شیشه در افغانستان در حال پیشرفت است و نیروهای مبارزه با مواد مخدر افغانستان باید برای جلوگیری از قاچاق این مخدرات پیشرفتهٔ صنعتی، تقویت شوند.

XS
SM
MD
LG