لینک های دسترسی

Breaking News

کمپاین سراسری واکسین پولیو در افغانستان آغاز شد


وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان می‌گوید که کمپاین سراسری واکسین پولیو به منظور وقایه بیماری فلج کودکان به همکاری موسسات همکار در افغانستان آغاز شد.

این وزارت با فرستادن اعلامیه‌ای به خبرنگاران گفت که در جریان این کمپاین که روز دوشنبه ۲۱ اگست (۳۰ اسد) آغاز شد، ۱۱ میلیون کودک کمتر از پنج سال واکسین پولیو را دریافت خواهند کرد.

در اعلامیه وزارت صحت عامه حکومت طالبان گفته شده است که در زون شمال افغانستان کمپاین واکسین پولیو یک هفته بعد راه‌اندازی خواهد شد.

همچنان به گفتۀ این وزارت به کودکان بین ۲۴ تا ۶۵ ماهه تابلیت‌های "میبندازول" که برای تداوی بیماری‌های ناشی از کرم روده است، داده خواهد شد.

قلندر عباد، سرپرست وزارت صحت عامه حکومت طالبان گفته است: "ما متعهد هستیم که به همکاری شرکای خود مرض پولیو را در افغانستان محو نماییم. واقعات مثبت اخیر مرض پولیو نگران‌کننده است و کمپاین‌های واکسیناسیون پولیو و خدمات اولیه صحی تا محو کامل این مرض دوام خواهد داشت."

عباد تاکید کرده است که حمایت بزرگان منطقه، موسپیدان و علمای دینی جهت محو بیماری پولیو مهم است و حضور آنان در مبارزه علیه این بیماری کشنده لازمی است.

در اعلامیه آمده است: "سهم و مشارکت مردم و متنفذین محلی در امر مبارزه با پولیو نهایت ارزنده است. والدین با واکسین نمودن تمام اطفال زیر سن پنج سال می‌توانند آنها را وقایه نموده و گردش ویروس پولیو که عامل سببی این مرض است را متوقف و محو نمایند و برزگان محل در تطبیق موفقانه کمپاین‌های واکسین پولیو می‌توانند کارکنان واکسین پولیو را همکاری کنند."

این کمپاین در حالی راه‌اندازی می‌شود که از آغاز سال روان میلادی تا اکنون پنج واقعه مثبت پولیو در ولایت ننگرهار ثبت شده است. پیش از این نیز پنج کودک در ولسوالی‌های دوربابا، بتی‌کوت، کوت، نازیان و بهسود این ولایت به بیماری پولیو مبتلا شده اند. از این میان،‌بر اساس معلومات مقامات یک کودک دختر پس از مبتلاشدن به فلج کودکان نیز جان باخته است.

اما سال گذشته دو واقعه مثبت پولیو در افغانستان ثبت شده بود و گزارش وزارت صحت عامه حکومت طالبان نشان می‌دهد که ۱۲ کمپاین سراسری برای مقابله با ویروس پولیو راه اندازی شده بود.

وزارت صحت عامه حکومت طالبان گفته است که برای محو کامل بیماری پولیو از افغانستان متعهد است.

افغانستان و پاکستان دو کشور در جهان هستند که هنوز هم بیماری پولیو زندگی کودکان را در این کشورها را تهدید می‌کند.

گروه

XS
SM
MD
LG