لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: حوادث طبیعی طی یک ماه گذشته در افغانستان جان ۴۲ نفر را گرفته است


وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طالبان روز شنبه ۲۷ می (ششم میزان)‌ گفت که حوادث طبیعی طی یک ماه گذشته در افغانستان ده‌ها کشته و زخمی برجا گذاشته است.

شفیع‌الله رحیمی، رییس اطلاعات و روابط عامه این وزارت با فرستادن پیام تصویری به رسانه‌ها گفت که افغانستان طی یک ماه گذشته شاهد حوادث طبیعی چون بارندگی شدید، سیلاب، ژاله، لغزش زمین و سایر رویدادهای مشابه بوده که منجر به تلفات جانی و خسارات هنگفت مالی برای مردم شده است.

او افزود: "در نتیجۀ این حوادث در ولایات کاپیسا، میدان وردک، تخار، بدخشان، غور، قندهار، کنر، نورستان، لغمان، پکتیا، خوست، دایکندی و ننگرهار، ۴۲ هموطن ما شهید، ۴۵ تن نیز زخمی شدند. ۳۴۱ خانه به شکل قسمی و کامل تخریب شده است."

به گفتۀ رحیمی، ۱۹ هزار و ۵۷۳ جریب زمین زراعتی و باغ‌های میوه در نتیجۀ باران و سیلاب تخریب شده و بیش از ۱۳ هزار مواشی مردم نیز تلف شده است.

رییس اطلاعات و روابط عامه وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان افزود که با همکاری نهادهای مددرسان بین‌المللی در یک ماه گذشته برای بیش از ۱۵ هزار نفر آسیب‌دیده حوادث طبیعی، پول نقد، مواد غذایی و غیرغذایی کمک صورت گرفته است.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی حکومت طالبان، از سازمان ملل متحد و سایر نهادهای کمک‌کنندۀ بین‌المللی می‌خواهد که با توجه به شرایط کنونی، مردم افغانستان را کمک کنند.

در این حال، ریاست وقایه و کاهش خطر این وزارت هشدار داده است که بر اساس گزارش جهانی هواشناسی، احتمال بارندگی نسبتاً شدید هرماه با رعد و برق و وقوع سیلاب‌ها در شماری از ولایات افغانستان در جریان روز یکشنبه ۲۸ می (هفتم جوزا) پیش‌بینی شده است.

بر اساس معلومات این ریاست، ولایات ننگرهار، لوگر، پکتیا، خوست، پکتیکا، غزنی و میدان وردک شامل این ولایات اند.این ریاست گفته است که مقدار بارندگی در نقاط مختلف این ولایات بین پنج تا ده ملی متر خواهد بود.

پیش از این دفتر اتحادیه اروپا در کابل گفته بود که افغانستان چهارمین کشور در جهان است که به دلیل تاثیرات تغییرات اقلیم به طور فزاینده‌ای با بحران‌های بشری و حوادث طبیعی مواجه است.

دفتر اتحادیهٔ اروپا برای افغانستان به تاریخ هفتم می (۱۷ ثور) با برگزاری نشستی در مورد تاثیرات تغییرات اقلیمی بر افغانستان گفته بود که تغییر اقلیم در کنار مشکلات و چالش‌های دیگر در این کشور، باعث فشار بیشتر بر مردم خواهد شد.

این اداره گفته است: "تغییر اقلیم همه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما افغانستان در بین آسیب‌پذیرترین کشورهای این تغییر شامل است و در فهرست ۱۸۱ کشور، جایگاه ۱۷۶ را به خود اختصاص داده است. حوادث مکرر مانند خشکسالی و سیلاب‌ها، زندگی افغان‌ها را بیشتر با تهدیدات مواجه است".

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، بیشتر مناطق افغانستان با اثرات خشکسالی مداوم سه سال اخیر مواجه است. در اثر خشکسالی، ذخایر آب زیرزمینی در مناطق جنوب غرب و جنوب این کشور کاهش یافته و ذخایر آب زیرزمینی در تمام ولایات از جمله کابل به عمیق‌ترین نقاط رسیده است.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد گفته است که در حال حاضر ۲۱.۲ میلیون نفر در افغانستان به آب آشامیدنی صحی دسترسی ندارند.

این ادارۀ ملل متحد گفته است که حدود ۴۷۹ میلیون دالر در سال ۲۰۲۳ برای مهار بحران آب، حفظ الصحه و تسریع خدمات در این بخش، در افغانستان نیاز است.

XS
SM
MD
LG