لینک های دسترسی

Breaking News

در سه ماه حدود ۳۱۰هزار تن کالا از طریق افغانستان ترانزیت شده است - طالبان


ارشیف
ارشیف

اداره ملی احصاییه و معلومات حکومت طالبان می‌گوید که طی سه ماه اول سال روان خورشیدی ۳۰۹هزار و ۱۷۹ تن کالاهای تجارتی از طریق خاک افغانستان ترانزیت شده است.

این اداره روز چهارشنبه ۱۸ اکتوبر (۲۶ میزان) با نشر گزارشی در شبکه اجتماعی ایکس گفت که در این مدت، ۲۵ کشور دنیا کالاهای تجاری خود را از طریق افغانستان به هشت کشور در منطقه انتقال داده اند.

اداره ملی احصاییه و معلومات گفته است: "بر اساس ارقام جمع‌آوری‌شده، کشورهایی چون پاکستان با ۱۱۱هزار و ۹۶۵ تن، تاجیکستان با ۵۲هزار و ۵۹۲ تن و هندوستان با ۴۰هزار و ۹۵ تن بیش‌ترین اجناس صادراتی شان را از طریق افغانستان به کشورهای دیگر صادر نموده اند. هم‌چنان کشورهای اوزبیکستان، ترکمنستان و مالیزیا در رده‌های بعدی جدول قرار دارند".

از سویی هم ارقام نشان می‌دهد که پاکستان با دریافت ۱۱۷ هزار و ۸۶۵ تن، اوزبیکستان با ۱۱۲ هزار و ۵۵۵ تن و تاجیکستان با ۷۰ هزار و ۵۳۴ تن اجناس، از جمع کشورهایی اند که از طریق افغانستان بیش‌ترین مقدار واردات را داشته اند.

بر اساس معلومات این اداره، پاکستان با وارد کردن ۱۱۷هزار و ۸۶۵ تن، اوزبیکستان ۱۱۲هزار و ۵۵۵ تن و تاجیکستان ۷۰هزار و ۵۳۴ تن کالا از طریق افغانستان، بیشترین واردات را در این مدت داشته اند.

این اداره گفته است که این صادرات مجدد از طریق میدان‌ها و بنادر زمینی افغانستان انجام شده است.

بر اساس معلومات اتاق تجارت و سرمایه گذاری، در دو سال گذشته افزایش قابل توجه کالاهای ترانزیتی بین آسیای میانه و جنوبی و روسیه از طریق افغانستان به میان آمده است.

در آغاز سال روان میلادی، حکومت طالبان از طریق یک برنامه آزمایشی اجازه انتقال کالاهای ترانزیتی از طریق افغانستان بین آسیای میانه و روسیه و جنوب آسیا به ویژه پاکستان را داد. اما برخی از این کالاها در زمان جمهوریت شامل فهرست کالاهای حساس بود و انتقال آنها نیز ممنوع بود.

اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان می‌گوید که حکومت قبلی اجازه انتقال این کالاها را نمی‌داد زیرا پاکستان نیز ترانزیت برخی کالاها را از طریق بندر کراچی به افغانستان منع کرده و شامل فهرست حساس کرده بود.

این در حالی است که کمیته ملی ترانزیت معاونیت اقتصادی ریاست‌الوزرای حکومت طالبان یک طرح ترانزیت را در تابستان امسال ترتیب کرد که به گفته وزارت صنعت و تجارت در گسترش تجارت افغانستان کمک می‌کند.

وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان پیش از این گفته است که ترانزیت گاز و نفت از شمال به جنوب آسیا نه تنها تجارت افغانستان را محدود نمی‌کند، بلکه علاوه بر افزایش درآمد ملی، موجب فعال شدن بخش ترانزیتی و حمل و نقل نیز می‌شود.

معلومات اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد که در حال حاضر محصولات غذایی و میوه های تازه از پاکستان از طریق افغانستان به چهار کشور آسیای میانه، تاجیکستان، اوزبیکستان، ترکمنستان و حتا قزاقستان و روسیه صادر می‌شود و از آن کشورها پنبه، زغال سنگ و مواد دیگر به پاکستان صادر می‌گردد.

گروه

XS
SM
MD
LG