لینک های دسترسی

Breaking News

ایران و افغانستان در تلاش گسترش روابط تجارتی و ترانزیتی اند


هیات اقتصادی ایران در کابل با مقامات طالبان و سکتور خصوصی افغانستان بر گسترش روابط تجارتی و ترانزیتی میان افغانستان و ایران تاکید کرد.

هیات ایرانی به شمول ۸۵ تن از تاجران و سرمایه‌گذاران آن کشور روز یکشنبه هشتم اکتوبر (۱۶ میزان) برای بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در افغانستان و تقویت همکاری‌های تجاری، اقتصادی و ترانزیتی میان دوکشور وارد کابل شد.

وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان سه شنبه دهم اکتوبر (۱۸ میزان) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که نشست دوجانبه گفتگوهای اقتصادی میان هیات اقتصادی ایران و افغانستان امروز برگزار شد.

در این گفتگوها قدرت‌الله جمال، معین صنعت و تجارت حکومت طالبان، حسن ‌کاظمی قمی، نماینده و سفیر ایران در کابل، سردار علی نظری، والی خراسان رضوی، مقامات و نمایندگان سکتورخصوصی دوکشور حضور داشته اند.

قدرت‌الله جمال، در این نشست گفته است که حکومت طالبان در تلاش گسترش روابط اقتصادی با ایران است و از اعضای هیات آن کشور خواست که تجارب شان را در زمینۀ رشد اقتصادی با حکومت طالبان شریک کنند.

این مقام وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان تاکید کرده است: "ایران شریک تجاری بزرگ افغانستان بوده، امارت اسلامی (حکومت طالبان) می‌خواهد تا در عرصه ترانزیت، اقتصاد و صنعت با ایران همکار باشند. امارت اسلامی (حکومت طالبان) سهولت‌های ویژه به تاجران ایرانی جهت سرمایه‌گذاری فراهم خواهد کرد".

در این دیدار، حسن کاظمی قمی گفته است که تهران در تلاش است تا روابط دو کشور بهتر شود و با توجه به ظرفیت‌های مشترک دو کشور در عرصه اقتصادی، می‌توانند در زمینه‌های زراعت، صنعت و تجارت و سرمایه‌گذاری تعامل بیشتر داشته باشند.

به نقل از اعلامیه، قمی گفته است: "هیات تاجران ایرانی به منظور بررسی زمینه‌های سرمایه‌گذاری و تقویت تجارت میان دوکشور به افغانستان آمده، قرار است کارهای مشترک ایجاد نماید".

همچنان قمی افزوده که فعال‌کردن بندر چابهار در اولویت‌های کاری ایران قرار دارد، زیرا به گفتۀ وی، این بندر از بنادر مهمی است که افغانستان را به آب‌های آزاد وصل می‌کند.

محمد یونس مومند، معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان در این نشست گفته است که برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار، ایران یک "بسته تشویقی" را برای افغانستان در نظر بگیرد.

ایران یکی از شرکای مهم تجارتی افغانستان است که بیشتر تیل، گاز و برخی مواد خوراکه از آن کشور وارد می‌کند.

بر اساس گزارش بانک جهانی که ماه جولای نشر شد، افغانستان "تقریباً ۶۰ درصد از کل عواید خود را از گذرگاه‌های مرزی با ایران و پاکستان" به دست می‌آورد.

آمار اتاق‌های تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان نشان می‌دهد که پس از تسلط دوبارۀ طالبان بر این کشور در اگست ۲۰۲۱ میلادی، میزان داد وگرفت تجارتی میان دو کشور در سال به یک میلیارد دالر می‌رسد.

گروه

XS
SM
MD
LG