لینک های دسترسی

Breaking News

حدود ۵۰ هزار مرد روسی در جنگ اوکراین کشته شده اند - تحقیق


یک گزارش جدید تحقیقی نشان می‌دهد که در جریان جنگ با اوکراین، حدود ۵۰ هزار مرد روسی کشته شده اند.

دو رسانۀ مستقل روسی، میدیا زونا و میدوزا، که با یک پژوهشگر پوهنتون توبینگین آلمان کار می‌کنند، با استفاده از معلومات دولتی روسیه بر تلفات انسانی که در جریان جنگ اوکراین به روسیه وارد شده است، روشنی انداخته اند.

این رسانه‌ها با ترسیم سوابق و معلومات رسمی در مورد تلفات، تخمین کرده اند که به کدام میزان مردان زیر سن ۵۰ سال از فبروری ۲۰۲۲ تا می ۲۰۲۳ کشته شده اند.

تا اکنون روسیه و اوکراین معلومات دقیق و مشخصی را در مورد تلفات نظامی خویش نشر نکرده اند. با آنهم روسیه تا اکنون کشته شدن ۶۰۰۰ نظامی خویش را به گونۀ علنی پذیرفته است.

فعالین و خبرنگاران مستقل می‌گویند که در روسیه مستندسازی مرگ و میر جنگی را به مثابۀ مخالفت با حکومت می‌پندارد و آنانی که دست به چنین اقدام می‌زنند یا آزار و اذیت شده و یا هم با اتهامات جنایی بالقوه مواجه می‌شوند.

با وجود این همه چالش‌ها، میدیازونا و بخش روسی بی‌‌بی‌سی با شبکه‌ای از رضاکاران کار می‌کنند. آنان با استفاده از پوست‌های رسانه‌های اجتماعی و تصاویر قبرستان‌های سراسر روسیه، ذخیرۀ معلومات خویش را ایجاد می‌کنند تا تلفات جنگی را تایید کنند.

این رسانه‌ها، تا تاریخ هفتم جولای، ۲۷۴۲۳ سرباز کشته شدۀ روسی را شناسایی کردند.

دیمتری تریشچینین، ویراستار در میدیازونا گفت: "این تنها سربازانی اند که ما آنان را به نام می‌شناسیم و مرگ هر کدام آن توسط منابع متعدد تایید شده است. تخمینی را که با میدوزا زده ایم ما را قادر می‌سازد تا تلفاتی را ببینیم که سری نگهداشته شده، تلفاتی که حکومت روسیه تلاش کرده پنهان نگهدارد اما ناکام مانده است."

این رسانه‌ها نسخه‌ای از معلومات دولتی را در مورد تلفات به دست آوردند. براساس این معلومات، ۲۵هزار قضیهٔ موروثی مردان ۱۵ تا ۴۹ ساله در سال ۲۰۲۲ گشوده شده بود. اما تا تاریخ ۲۷ می ۲۰۲۳ میلادی میزان این قضایا به ۴۷هزار رسیده بود.

این افزایش با ارزیابی ماه می قصر سفید مطابقت دارد که گفته بود از ماه دسمبر تا ماه می بیش از ۲۰ هزار نظامی روسی در اوکراین کشته شده اند. اما این رقم کمتر از آنچه است که استخبارات بریتانیا و امریکا تخمین کرده بودند.

وزارت دفاع بریتانیا در ماه فبروری گزارش داده بود که به نظر می‌رسد حدود ۴۰هزار تا ۶۰هزار روس در جنگ کشته اند. ارزیابی فاش شدۀ ادارۀ استخبارات دفاعی امریکا شمار تلفات روس‌ها را در سال نخست جنگ اوکراین از ۳۵هزار تا ۴۳هزار خوانده بود.

دیمتری پسکوف، سخنگوی کرملین در مورد مطالعۀ این رسانه‌ها گفت که از آن آگاهی ندارد، زیرا کرملین نظارت از میدوزا را متوقف کرده است. پسکوف همچنان از تبصره در مورد تلفات درج شده در این مطالعه خودداری کرده گفت که وزارت دفاع روسیه رقم تلفات را نشر می‌کند و این حق را دارد.

میدوزا، رسانۀ مستقل روسی است که از هشت سال به اینسو در تبعید فعالیت می‌کند و مقر فعلی آن در لتویا است. مقامات روسی در ماه اپریل سال ۲۰۲۱ میدوزا را منحیث "جاسوس خارجی" شناسایی کرد و شرایط را بر عواید این رسانه دشوار ساخت. در ماه جنوری سال ۲۰۲۳ کرملین میدوزا را به صفت "سازمان غیرقانونی" شناسایی کرد.

مسکو همچنان میدیازونا را "جاسوس خارجی" خوانده و وبسایت این رسانه را پس از تهاجم نظامی بر اوکراین مسدود کرد.

XS
SM
MD
LG