لینک های دسترسی

Breaking News

استولتنبرگ:‌ نشست ناتو بار دیگر به پیوستن اوکراین به این پیمان نظامی تاکید خواهد کرد


ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو، روز جمعه هفتم جولای (۱۶ سرطان) گفت که رهبران این پیمان نظامی در نشست هفته آینده که قرار است در لتوانیا برگزار شود،‌ بر تعهد قبلی شان مبنی بر پیوستن اوکراین به این ایتلاف در آینده تاکید خواهند کرد.

استولتنبرگ گفت: "توقع دارم که همه رهبران بار دیگر تاکید کنند که اوکراین عضو ناتو خواهد شد و متحد خواهند شد که چگونه اوکراین را به هدف خود نزدیک کنند."

نشست دو روزه سران ناتو قرار است به تاریخ ۱۱ و ۱۲ جولای در ویلنیوس، پایتخت لتوانیا، برگزار شود.

یک روز پیش از این، ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، از ناتو خواست که تقاضای کیف را در نشست سران این سازمان در لتوانیا، سریع‌تر پیگیری کند.

زیلینسکی گفت: "در نشست لتوانیا، ما خواهان یک اشارهٔ قوی و واضح استیم که اوکراین می‌تواند و حق دارد که پس از جنگ یک عضو مساوی ناتو شود."

اظهارات استولتنبرگ و زیلینسکی در مورد پیوستین اوکراین به پیمان اتلانتیک شمالی، سه هفته پس از آن بیان شد که جو بایدن،‌ رییس جمهور ایالات متحده، به تاریخ ۱۷ جون سال روان میلادی گفت که امریکا تعامل خاص با اوکراین انجام نمی‌دهد تا این کشور با ناتو یکجا شود.

بایدن در اوسط ماه جون در نزدیکی شهر واشنگتن دی‌سی به خبرنگاران گفت که ''آنها [مقام‌های اوکراین] عین معیارها را داشته باشند. بنابراین، ما این کار را سهل نمی‌کنیم."

یک روز پیش از این اظهارات رییس جمهور بایدن، استولتنبرگ در بروکسل، پایتخت بلجیم، گفت، رهبران این ایتلاف نظامی در نظر دارند در یک اقدام نمادین نخستین جلسه شورای ناتو-اوکراین را با ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، در ویلنیوس پایتخت، لتوانیا برگزار کنند.

استولتنبرگ همچنین گفت که نشست رهبران ناتو در لتوانیا به کیف یک کرسی برابرتر فراهم می‌کند تا در مورد مسایل امنیتی رایزنی و تصمیم‌گیری کند.

منشی عمومی ناتو اضافه کرد که این پیمان نظامی روابط سیاسی خود را با اوکراین در نشست رهبران ناتو در لتوانیا تحکیم می‌کند، اما در مورد عضویت کیف به این پیمان نظامی صحبت نخواهد شد.

کشورهای عضو ناتو در شرق اروپا برای نقشه راه بهتری برای عضویت اوکراین تلاش کرده اند، اما متحدان عمدهٔ این پیمان نظامی مانند ایالات متحده و آلمان فراتر از تعهد مبهم سال ۲۰۱۴ مبنی بر اینکه اوکراین روزی به ناتو بپیوندد، تمایل بیشتری ندارند.

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین که به تاریخ ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ آغاز شد، کشور‌های عضو ناتو به ارزش میلیارد‌ها دالر تسلیحات نظامی برای اوکراین فراهم کرده اند و این روند هنوز ادامه دارد.

اما برخی از رهبران عضو ناتو نگران اند که اگر اوکراین به این پیمان نظامی بپیوندد، این وضعیت ممکن موجب شود تا پیمان اتلانتیک شمالی وارد جنگ مستقیم با روسیه شود.

فنلند به تاریخ چهارم اپریل ۲۰۲۳ عضویت ناتو را به دست آورد و ۳۱مین عضو این پیمان نظامی شد. اما سویدن به دلیل مخالفت ترکیه که عضو ناتو است، تا حال نتوانسته است به پیمان یکجا شود. ترکیه، سویدن را به پناه دادن تندروان کرد که از دید انقره تروریست قلمداد شده، متهم کرده است.

XS
SM
MD
LG