لینک های دسترسی

Breaking News

تقاضا برای ارتقای آگاهی مردم در مورد پولیو در روستاهای دوردست تخار


باشندگان ولایت تخار می‌گویند که سطح آگاهی مردم در مورد مرض پولیو (فلج اطفال) نسبت به سال های گذشته افزایش یافته و مردم با تیم‌های صحی همکاری می‌کنند تا کودکان خردسال را از این بیماری مهلک نجات دهند.

در حال حاضر ویروس فلج اطفال زندگی بسیاری از کودکان را در افغانستان تهدید می‌کند، اما مقامات صحی در تلاش اند تا این بیماری را برای همیشه در افغانستان ریشه کن کنند.

مردم نیز از تلاش‌های کنونی مسوولین صحی در زمینه ریشه‌کنی فلج اطفال خرسند اند، اما تقاضا دارند که این فعالیت‌ها در روستاهای این ولایت افزایش یابد.

جلال صلاح، یک تن از باشندگان تخار، به صدای امریکا گفت که وزارت صحت و نهاد‌های دست اندرکار در زمینۀ صحت در افغانستان باید تلاش بیشتری کنند، زیرا به گفتۀ وی اکثر مردم این ولایت ده‌نشین اند و به آموزش و اطلاعات صحی دسترسی ندارند. او گفت: "نمی‌دانند فلج اطفال چگونه بیماری است و چطور اطفال شان را متضرر می‌سازد."

جمعه خان یکی دیگر از باشندگان ولایت تخار نیز بر ارتقای آگاهی روستا نشینان تاکید کرد. او گفت: "طوریکه دیده می‌شود این بیماری هنوز در افغانستان و پاکستان وجود دارد، بنابراین لازم است تا واکسیناتوران همیشه خانواده ها را در مورد واکسین پولیو آگاهی بدهد تا اطفال خود را واکسین کنند. دولت هم باید با هماهنگی مردم تلاش بیشتری کند و در عین حال مردم نیز همکاری کنند و فرزندان خود را واکسین کنند."

آسیا وردک، متخصص امور صحت در گفتگو با صدای امریکا گفت که ویروس فلج اطفال برای همه اطفال خورد سال خطرناک تلقی می‌شود و به گفتۀ وی، ویروس پولیو در فصل جاری در حال گسترش است.

خانم وردک بهترین راه پیشگیری از این بیماری را تطبیق واکسین ضد پولیو می‌داند. او می‌گوید که وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان باید برنامه‌های آگاهی‌دهی را برای همه مردم روستا نشین آغاز کند.

او افزود: "در فصل جاری که هوا گرم است، معافیت اطفال پایین است و مرض پولیو به سرعت گسترش می‌یابد و به همین دلیل کودکان به ویروس فلج اطفال مبتلا می‌شوند. رسانه‌ها نقش مهمی در آگاهی دهی مردم دارند زیرا رسانه‌ها می‌توانند اطلاعات [دقیق و مکمل] را در اختیار مردم قرار دهند. داکتران، مراکز آموزشی، استادان مکاتب نیز می‌توانند نقش مهمی را در اطلاع رسانی داشته باشند."

بر اساس ارقام سازمان جهانی صحت، از آغاز سال جاری تاکنون ۹ مورد مثبت ویروس فلج اطفال در ولایات قندهار، هلمند، نورستان و کنر افغانستان به ثبت رسیده است، اما وزارت صحت عامۀ طالبان این ارقام را تایید نکرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG