لینک های دسترسی

Breaking News

مقام امریکایی سرگرم مذاکره در مورد آتش‌بس 'طولانی تر' در غزه است


نمایندهٔ رییس جمهور ایالات متحده برای شرق میانه روز سه‌شنبه ۲۳ جنوری (سوم دلو) در حالی به مصر سفر کرده است که امیدواری برای آزادی گروگان‌های اسراییلی از بند گروه حماس افزایش یافته و در صورت توافق،‌ در آزای آن، آتش‌بس طولانی‌تر در نوار غزه بر قرار خواهد شد.

قصر سفید با نشر اعلامیه‌ای ضمن تایید سفر برت مک‌گورک به مصر گفته است که امریکا از آتش‌بس طولانی‌تر از یک هفته که در ماه نومبر سال گذشته در نوار غزه بر قرار شد، حمایت می‌کند. برت مک‌گورک در مصر با نمایندگان کشور‌هایی گفتگو می‌کند که از نقش عمده در منطقه برخوردار استند.

اعلامیهٔ قصر سفید پس از آن منتشر شد که اکسیوس،‌ سایت خبری امریکایی، گزارش داد که اسراییل با میانجی‌گیری قطر و مصر به حماس پیشنهاد کرده تا در آزادی آزادی گروگان‌ها، آتش‌بس در نوار غزه برای دو ماه نافذ شود.

در همین حال،‌ جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، به خبرنگاران گفت که توافق بالقوه بر سر رهایی گروگان‌ها یکی از مسایلی است که مک‌گورک در جریان سفرش به شرق میانه مطرح می‌کند، ‌اقدامی که به گفتهٔ او، برای مدتی مستلزم بر قراری آتش‌بس بشردوستانه است.

کربی گفت که صحبت‌ها در مورد توافق بر سر آزادی سایر گروگان بسیار محتاطانه و با جدیت مطرح می‌شود.

برقراری آتش‌بس موقت هفت روزهٔ در ماه نومبر میان اسراییل و حماس زمینهٔ آزادی ۱۰۵ گروگان‌ را از بند حماس فراهم کرد و اسراییل نیز ۲۴۰ زندانی فلسطینی به شمول زنان و کودکان از محابس خود آزاد کرد.

اسراییل می‌گوید که ۱۳۲ گروگان هنوز هم در غزه در اسارت به سر می‌برند. در این میان اجساد کم از کم ۲۸ گروگانی نیز شامل است که در جریان جنگ میان اسراییل و حماس در غزه کشته شده اند.

کربی گفت که قصر سفید از آتش بس جدید حمایت می‌کند، اما در مورد زمان مشخص انفاذ آتش‌بس چیزی نگفت و نه هم میعاد زمانی دو ماهه را که اکسیوس گزارش داده است، تایید کرد.

اما کربی افزود که توافق احتمالی نه تنها شرایط را برای آزادی گروگان‌های بیشتر فراهم می‌کند، بلکه کمک‌های بشری برای غزه فراهم خواهد شد و آتش‌بس بیشتر از یک هفته، برقرار خواهد شد.

سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید همچنین گفت که توقف جنگ از لحاظ نظری می‌تواند برای صلح طولانی میان اسراییل و حماس کمک‌ کند، اما تاکید کرد که گفتگو‌ها برای دستیابی به چنین توافق در مرحلهٔ‌ اولیهٔ خود قرار دارد.

کربی افزود که این توافق احتمالی ممکن تاثیرات برای منازعه میان اسراییل و فلسطینی‌ها داشته باشد، اما گفت که در حال حاضر نمی‌توان در مورد چیزی دانست.

اظهارات این مقام قصر سفید در حالی بیان شده است که ، بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، پس از کشته شدن ۲۴ سرباز اسراییلی در روز دوشنبه و ناکامی‌اش برای آزادی سایر گروگان‌ها زیر فشار فزاینده قرار گرفته است.

اردوی اسراییل روز سه شنبه گفت که ۲۴ نظامی آن روز دوشنبه در غزه کشته شدند. از آغاز حملات اسراییل بر غزه، این مرگبارترین روز برای اردوی اسراییل بوده است.

دانیل هاگاری، سخنگوی اردوی اسراییل، گفت که از میان این ۲۴ نفر، ۲۱ تن از آنان نیروهای احتیاط بودند و آنان زمانی کشته شدند که راکت‌ها بر یک تانک و ساختمانی اصابت کرد که این نیروها تلاش داشتند آنرا منهدم کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG