لینک های دسترسی

Breaking News

نتنیاهو: ما به جنگ در همه 'جبهه‌ها' ادامه می‌دهیم


بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل
بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل

با وجود تقاضا‌های پیهم ملل متحد مبنی بر آتش‌بس در نوار غزه، بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، روز یکشنبه ۱۹ جنوری (اول دلو) گفته است که جنگ را در ''همه جبهه‌ها'' ادامه می‌دهد.

وزارت خارجهٔ اسراییل در پیام‌های جداگانه در صفحهٔ‌ رسمی ایکس خود از قول نتنیاهو نوشته است:‌ ''ما به هیچ تروریستی مصوونیت نمی‌دهیم - نه در غزه، نه در لبنان، نه در سوریه و نه در هیچ کجا. هر که بخواهد به ما صدمه بزند - او را از پا درمی‌آوریم.''

این وزارت در یک پیام جداگانه ایکس از قول یواف گالانت،‌ وزیر دفاع اسراییل، نگاشته است:‌ ''تا زمانی که به اهداف خود برسیم، آسمان غزه با دود و آتش پوشانده خواهد شد.''

وزارت خارجهٔ اسراییل روز یکشنبه بار دیگر ایران را عامل بحران در شرق میانه قلمداد کرد و تهران را به حمایت از ''تروریزم'' متهم کرد.

در این پیام آمده است:‌ ''جمهوری اسلامی تحت پوشش "مقاومت" دست به کشتار مردم بی‌گناه می‌زند. در اربیل توسط تروریست‌های سپاه، در شمال اسراییل توسط تروریست‌های حزب‌الله و در جنوب اسراییل توسط تروریست‌های حماس‌. جمهوری اسلامی منبع شرارت در منطقه است.''

صدراعظم اسراییل در حالی از آمادگی کشورش برای جنگ در همه ''جبهه‌ها'' سخن گفته است که نگرانی‌ها از گسترش جنگ میان اسراییل و گروه حماس در نوار غزه به سایر مناطق شرق میانه در حال افزایش است.

پس از حملات هفتم اکتوبر سال گذشته حماس بر جنوب اسراییل و به تعقیب آن حملات تهاجمی هوایی و زمینی اسراییل بر ضد این گروه در نوار غزه، حملات بر ضد اسراییل و متحدین آن به ویژه ایالات متحده در منطقه افزایش یافته است.

از اواسط اکتوبر سال گذشته به اینسو، کم از کم ۵۸ حمله در عراق و ۸۳ حمله در سوریه بر ضد نیروهای امریکایی انجام شده است.

مقام‌‌های ایالات متحده، جنگجویان نیابتی مورد حمایت ایران را عامل حملات تقریباً روزانه بر نیروهای امریکایی مستقر در شرق میانه می‌خوانند.

اکثر حملات تندروان بر نیروهای امریکایی یا توسط این نیروها دفع شده اند و یا به هدف اصابت نکرده اند. به گفتهٔ نظامیان ایالات متحده، این حملات در اکثر حالات نه موجب تلفات پرسونل شده و نه به زیربنای‌های آنان آسیب رسانده اند.

علاوه بر آن،‌ حزب‌الله لبنان و شورشیان حوثی یمن که هر دو از حمایت ایران برخوردار اند، مواضع و منافع اسراییل را آماج حملات قرار داده اند. اسراییل نیز مواضع حزب‌الله لبنان را آماج حملات قرار داده است. ایالات متحده در پاسخ بر حملات شورشیان حوثی بر کشتی‌‌های تجارتی و نظامیان امریکایی در بحیرهٔ سرخ، مواضع و پایگاه‌های این شورشیان را در یمن نیز آماج حملات قرار داده است.

پس از حملات هفتم اکتوبر حماس بر اسراییل، ایالات متحده نیروهای خود را در شرق میانه افزایش داده است تا نه تنها از نیروهای خود در عراق و سوریه محافظت کند، بلکه مانع گسترش جنگ نیرو‌های نیابتی ایران- حوثی‌های یمن، حزب‌الله لبنان و سایر نیروهای وابسته به ایران- شود.

گروه

XS
SM
MD
LG