لینک های دسترسی

Breaking News

رییس جمهور ایران جواد ظریف را منحیث معاون‌اش انتخاب کرد 


جواد ظریف در کنار مسعود پزشکیان
جواد ظریف در کنار مسعود پزشکیان

مسعود پزشکیان، رییس جمهور ایران، روز پنجشنبه اول اگست (۱۱ اسد) محمد جواد ظریف، وزیر خارجهٔ پیشین این کشور، را منحیث معاون رییس جمهور در امور استراتیژیک و رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری منصوب کرد.

رسانه‌ٔ رسمی ایران، ایرنا، به نقل حکم پزشکیان در این خصوص گزارش داده که گفته است: "انتظار می رود... تحولات کلان داخلی و بین المللی و میزان توفیق در دستیابی به اهداف قانون اساسی سند چشم انداز و سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری مدظله العالی" را نظارت کنید.

جواد ظریف در حکومت حسن روحانی میان سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۲۱ منحیث وزیر خارجه ایفای وظیفه کرد و چهرهٔ شناخته شده در سطح بین المللی در جریان مذاکراتی بود که به توافقنامهٔ هسته‌ای سال ۲۰۱۵ منتج شد.

دونالد ترمپ، رییس جمهورپیشین ایالات متحده، در سال ۲۰۱۸ به گونهٔ‌ یک جانبه از این توافقنامه بیرون شد و تعزیرات اقتصادی شدید را بر ایران وضع کرد. این اقدام موجب شد که تهران نیز از تعهدات این توافق خود را عقب بکشد و غنی سازی یورانیم خود را به مقیاس بلندتری که در توافقنامه محدود شده بود، از سر بگیرد.

بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی، تعزیرات اقتصادی که بر ایران وضع شده بود، تا حدی لغو شد و در عوض، تهران فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کرد.

حکومت جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، با راه اندازی مذاکرات غیرمستقیم، تلاش کرد توافقنامهٔ هسته‌ای با ایران را احیا کند، اما این امر تحقق نیافت.

ادارۀ بین المللی انرژی اتمی ملل متحد به تاریخ ۲۷ می (هشتم جوزا)‌ با نشر گزارشی گفت که ایران یورانیم غنی‌شده بیشتری را انباشته و ذخایر خود را به سطح تقریباً درجه تسلیحاتی رسانده است.

بر اساس این گزارش، ذخایر یورانیم غنی شده ایران تا ماه می به بیش از ۶۲۰۱ کیلوگرام رسیده بود. این مقدار یورانیم تقریبا ۶۵۶ کیلوگرام بیشتر از مقداری است که ادارۀ بین المللی انرژی اتمی ملل متحد در ماه فبروری گزارش داده بود.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش‌های فرانس‌پرس، ایرنا و اسوشیتدپرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG