لینک های دسترسی

Breaking News

نتنیاهو ضمن تعهد به حمله بر رفح از خروج اسراییل از مذاکرات آتش‌بس خبر داد


بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل
بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل

بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، از خروج اسراییل از مذاکرات برای آتش‌بس با گروه حماس خبر داده و نیز تعهد کرد که نظامیان اسراییلی بر شهر رفح در جنوب غزه حمله خواهند کرد.

نتنیاهو گفت که گروه حماس "خواست‌های مضحک" خود را برای آتش‌بس تغییر نداد. دفتر نتنیاهو پیش از این گفته بود که اگر حماس موقف‌اش را تغییر دهد، زمینه برای پیشرفت مذاکرات مساعد خواهد شد.

در هفته‌های اخیر مصر و قطر طرحی را پیشنهاد کردند تا جنگ میان اسراییل و حماس در نوار غزه دست‌کم برای چندین هفته متوقف شود و گروگان‌ها نیز از قید حماس آزاد شوند.

اما حماس در پاسخ به این پیشنهاد خواستار بیرون شدن نیروهای اسراییلی از غزه و پایان بمباردمان آنان بر این ساحه شده است. حماس همچنان گفته است که باید حق حکومتداری بر این قلمرو و بازسازی ظرفیت نظامی خود را داشته باشد.

صدر اعظم اسراییل زمان دقیق حملهٔ نیروهایش بر رفح را مشخص نکرد، اما گفت که نخست به صدها هزار غیرنظامی که در این شهر جمع شده اند، اجازه داده خواهد شد تا از آنجا بیرون شوند، ولی نگفت که این غیرنظامیان فلسطینی به کجا خواهند رفت.

انالینا بییربوک، وزیر خارجهٔ آلمان در این خصوص گفت که مردم رفح هیچ جای به رفتن ندارند و نمی‌توانند یک بارگی ناپدید شوند.

این در حالی است که رهبران جهان بر نتنیاهو فشار آورده اند تا بر شهر رفح حمله نکند. با آنهم، صدر اعظم اسراییل گفته است که تا زمان پیروزی کامل خواهد جنگید و "این جنگ شامل یک اقدام قدرتمند در رفح نیز است".

اقارب گروگانان اسراییلی تصمیم نتنیاهو مبنی بر نفرستادن مذاکره کنندگان این کشور به نشست بعدی قاهره را افتضاح آمیز خواندند. آنان گفته اند که این اقدام به معنی مجازات مرگ گروگانان باقی مانده در تونل‌های حماس است.

در این حال، سید جابر، تاجر فلسطینی که به شهر رفح پناه برده است گفت که امیدوار است اسراییل حمله نکند "اما کی می‌تواند جلو آنان را بگیرد".

ریچارد پیپرکورن، نمایندهٔ سازمان جهانی صحت در غزه و سواحل غربی رود اردن گفت که حمله بر رفح یک "فاجعهٔ ژرف" خواهد بود و بحران بشری را به گونهٔ‌ غیرقابل تصور عمیق خواهد کرد.

در همین حال، امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه روز چهارشنبه ۱۴ فبروری (۲۵ دلو) در یک تماس تلیفونی به نتنیاهو در مورد حمله بر رفح اظهار نگرانی کرد.

مقامات صحی در غزه گفته اند که در حملات اسراییلی تا اکنون ۲۸ هزار و ۵۷۶ فلسطینی کشته شده که اکثریت شان زنان و کودکان اند و بیش از ۶۸ هزار نفر دیگر زخمی شده اند.

مقامات اسراییلی گفته اند که در حملهٔ هفتم اکتوبر گروه حماس، ۱۱۴۰ نفر کشته شدند که اکثر شان غیرنظامیان بودند.

گروه

XS
SM
MD
LG