لینک های دسترسی

Breaking News

تشدید تنش در شرق میانه؛ حزب‌الله و اسراییل بر همدیگر حمله کردند


ساحه‌ای در جنوب لبنان که روز یکشنبه ۲۵ اگست هدف حملات هوایی اسراییل قرار گرفت
ساحه‌ای در جنوب لبنان که روز یکشنبه ۲۵ اگست هدف حملات هوایی اسراییل قرار گرفت

با تشدید تنش‌ها در شرق میانه و درگیری‌های اخیر میان حزب‌الله لبنان و نظامیان اسراییلی، حسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله لبنان روز یکشنبه ۲۵ اگست (پنجم سنبله) گفت که این گروه تاثیر حملات راکتی بر اهداف نظامی اسراییل را بررسی کرده و از احتمال حملات بیشتر هشدار داد.

نصرالله در یک خطابهٔ تلویزیونی ادعا کرد که حملات حزب‌الله بر اسراییل همانگونه که برنامه‌ریزی شده بود، انجام شده و بیانیهٔ نظامیان اسراییلی را رد کرد که گویا آنان از حملات گستردهٔ حزب‌الله جلوگیری کرده اند.

ساعاتی پیش از سخنرانی حسن نصرالله، گروه حزب‌الله و نظامیان اسراییلی درگیر یکی از شدیدترین تبادلهٔ آتش بودند که از آغاز جنگ غزه به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته به اینسو، پیشینه نداشته است.

نصرالله ادعا کرد که هدف عمدهٔ حملات حزب‌الله، پایگاه استخبارات نظامی اسراییل بود که در یک و نیم کیلومتری شمال تل ابیب موقعیت دارد. او گفت که تاثیر این حملات که به خاطر انتقامجویی از کشته شدن فواد شکر، فرمانده حزب‌الله در حملهٔ اسراییل، انجام شده است، بررسی می‌شود و به گفتهٔ وی "اگر نتیجه بسنده نبود، این حق را به خود حفظ می‌کنیم که در آینده به آن پاسخ بدهیم".

رهبر حزب‌الله لبنان گفت که این گروه ابتدا بیش از ۳۲۰ راکت کاتیوشا و سپس طیاره‌های بی‌سرنشین تهاجمی را به سمت اسراییل پرتاب کرد.

فواد شکر چند هفته پیش در حملهٔ هوایی اسراییل در حومهٔ بیروت کشته شد و به گفتهٔ نصرالله تاخیر در پاسخگویی به این حمله "مستلزم بررسی این نکته بود که آیا به آن از طریق محور مقاومت پاسخ داده شود، یا مستقلانه." او گفت که پس از رایزنی‌ها تصمیم بر این گرفته شود که حزب‌الله جداگانه عملیات خود را بر اسراییل انجام دهد.

گروه‌های مورد حمایت ایران در شرق میانه که در جریان سال‌های متمادی و حتا دهه‌ها رشد کرده اند، خود را "محور مقاومت" علیه نفوذ اسراییل و ایالات متحده در منطقه می‌خوانند که حزب‌الله لبنان و حماس نیز بخشی از آن اند.

روایت اسراییل

در همین حال، بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل،‌ گفته است که نظامیان اسراییلی با حملهٔ غافلگیرانه ضربهٔ شدید به حزب‌الله لبنان زده است. او هشدار داد: "به هرکسی را که به ما آسیب برساند،‌ آسیب خواهیم رساند."

نتنیاهو روز یکشنبه در جلسهٔ کابینهٔ اسراییل گفت که نظامیان اسراییلی "هزاران راکت کوتاه‌برد [حزب‌الله] را که هدف آن آسیب رساندن به غیرنظامیان و نیروهای مان بود" از بین بردند. او گفت که طیاره‌های بی‌سرنشین حزب‌الله که بر اهداف استراتیژیک در اسراییل پرتاب شده بود، رهگیری و تخریب شده اند.

نظامیان اسراییلی گفته اند که با انجام موجی از حملات هوایی بر مواضع گروه حزب‌الله در جنوب لبنان، تحرکات آن گروه برای انجام حملات گسترده بر اسراییل مهار شده است. این حملات سبب کشته شدن سه نفر در لبنان شده،‌ اما هیچ گونه تلفاتی از جانب اسراییل گزارش نشده است.

ناداو شوشانی، یک سخنگوی نظامی اسراییل، گفت که حزب‌الله قصد حمله بر شمال و مرکز اسراییل را داشت، اما به گفتهٔ وی‌ ارزیابی مقدماتی نشان می‌دهد که حملات حزب‌الله "خسارت بسیار اندک" را سبب شده است. او گفت که ۱۰۰ طیارهٔ جنگی اسراییل در حملات بامداد یکشنبه بر مواضع حزب‌الله شرکت داشت.

در پی راکت پراگنی حزب‌الله، زنگ خطر در شهرهای شمال اسراییل به صدا در آمده و میدان هوایی بین‌المللی بن گویرون برای حدود یک ساعت مسدود بود و پرواز‌های آن تغییر مسیر داده شد.

درگیری‌ها میان اسراییل و حزب‌الله در حالی شدت گرفته است که مصر روز یکشنبه میزبان دور تازهٔ مذاکرات به سطح عالی برای آتش‌بس میان اسراییل و گروه حماس بود. این تلاش‌های دپلوماتیک که از چند ماه به اینسو جریان دارد، چندین بار با بن بست روبرو شده است.

قصر سفید گفته است که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده،‌ وضعیت در منطقه و درگیری‌ میان اسراییل و لبنان را از نزدیک زیر نظر دارد.

شان ساویت، معاون سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید گفت: "مقام‌های ارشد ایالات متحده به گونهٔ دوامدار با همتایان اسراییلی شان در تماس اند. ما از حق اسراییل برای دفاع از خویش حمایت کرده و در راستای تامین ثبات در منطقه کار خواهیم کرد."

وزارت دفاع ایالات متحده گفته است که لوید آستن، وزیر دفاع امریکا،‌ با یواف گالانت، همتای اسراییلی‌اش، در مورد مسایل دفاعی اسراییل صحبت کرده است.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های رویترز، اسوشیتدپرس و فرانس‌پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG