لینک های دسترسی

Breaking News

سیگار: برای از بین‌بردن انبارهای تریاک در افغانستان اقدامی نشده است


سیگار مقدار تریاک ذخیره شده در افغانستان را بیش از ۱۶۵هزار تن گزارش داده است
سیگار مقدار تریاک ذخیره شده در افغانستان را بیش از ۱۶۵هزار تن گزارش داده است

دفتر سرمفتش ایالات متحده برای بازسازی افغانستان(‌سیگار) در گزارشی گفته است که ممنوعیت فعلی طالبان به طور قابل توجهی بر کشت تریاک تاثیر گذاشته است، اما هیچ اقدامی علیه انبارهای موجود تریاک دهقانان زمین‌دار و تاجران صورت نگرفته است.

سیگار گفته که تصاویر آلیس (Alice) و تجزیه و تحلیل معیشت نشان می‌دهد که مقدار تریاک ذخیره شده در افغانستان همچنان قابل توجه است و به ۱۶۵هزار و ۶۷ متریک تن می‌رسد.

سازمان بریتانیایی موسوم به (Alcis) حدود دو ماه پیش تحقیقی را براساس نقشه برداری ماهواره‌ای از ۱۴ ولایت افغانستان در مورد کشت کوکنار انجام داده بود. بر اساس پیش‌بینی این سازمان، کشت کوکنار در افغانستان در سال ۲۰۲۴ به سطح بی‌پیشینه‌ای کاهش خواهد یافت.

با این حال، سیگار ناوقت جمعه ۲۳ اگست (دوم سنبله) گزارش داده است که نبود برنامه برای از بین‌بردن ذخایر تریاک در افغانستان سبب افزایش قیمت تریاک و احتکار آن در این کشور شده است.

گزارش گفته است: "این امر ارزش تریاک انباشته شده را افزایش داده است، دهقانان خرده فروش را کاهش داده و سرمایه و قدرت خرید دهقانان زمین‌دار با ذخایر قابل توجه تریاک را به شدت افزایش داده است."

سیگار با استناد به گزارش ماه جولای تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل گفته است که "طالبان ارشد" همچنان از این ممنوعیت سود می‌برند، زیرا دهقانان "در تلاش برای جبران کمبود با محصولات جایگزین" هستند.

بر اساس نظرسنجی سازمان ملل متحد، قیمت تریاک از زمان ممنوعیت تقریباً دو برابر شده است. قیمت هر کیلوگرام تریاک از ۴۱۷ دالر در ماه اگست به ۸۰۲ دالر در دسمبر ۲۰۲۳ افزایش یافت.

سیگار گفته است که یک کیلو تریاک در اواخر دسمبر ۲۰۲۳ بیش از ۱۱۰۰ دالر قیمت داشت، اما اکنون (ماه جولای ۲۰۲۴) به ۶۰۰ دالر کاهش یافته است.

واکنش طالبان

حکومت طالبان به این گزارش سیگار واکنش نشان داده و مدعی شده است پس از حاکمیت مجدد این گروه بر افغانستان، مبارزۀ جدی در این بخش صورت گرفته است.

حمدالله فطرت، معاون سخنگوی این گروه، در یک پیامی که از طریق تلویزیون ملی تحت ادارۀ طالبان منتشر شده، گفته است که "ذخایر مواد مخدر در افغانستان به گونۀ کامل نابود شده است."

فطرت افزود که هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه حدود دو سال پیش، با صدور فرمانی کشت کوکنار را در افغانستان ممنوع کرده و در این مدت، ده‌ها کارخانه تولید و پروسس مواد مخدر از بین برده شده است.

او افزود: "امارت اسلامی افغانستان [حکومت طالبان] در بخش جلوگیری از قاچاق مواد مخدر گام‌های جدی برداشته و در این بخش دستاوردهای قابل ملاحظۀ داشته است."

به گفتۀ معاون سخنگوی حکومت طالبان قاچاق مواد مخدر یک موضوع جهانی است و نیاز است تا کشورهای منطقه و جهان به ویژه کشورهای که از این ناحیه متضرر اند، با آنان همکاری کنند.

هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان در اپریل ۲۰۲۲ با صدور فرمانی کشت کوکنار را در افغانستان ممنوع کرد.

بر اساس گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC)، در سال بعد، افغانستان همچنان حدود ۸۰ درصد تقاضای جهانی تریاک غیرقانونی و در سال ۲۰۲۲، ۹۵ درصد هرویین اروپا را تامین می کرد.

اما این سازمان در گزارش جهانی مواد مخدر سال ۲۰۲۴ خود گفته است که ممنوعیت کشت کوکنار باعث کاهش ۹۵ درصدی تولید تریاک در این کشور شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG