لینک های دسترسی

Breaking News

ایران از توافقات با حکومت طالبان در بخش مبارزه با مواد مخدر خبر داد


عکس آرشیف
عکس آرشیف

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران از توافقاتی با حکومت طالبان در زمینه تشدید مبارزه با مواد مخدر خبر داده است.

ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران به نقل از محمد زراعی، معاون مبارزه با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر گزارش داده است که مبارزه با مواد مخدر، پیشگیری، کاهش تقاضا و درمان معتادان از جمله مواردی بوده که میان هیات ایرانی و حکومت طالبان بحث شده است.

وزارت داخلۀ حکومت طالبان روز شنبه ۱۷ اگست (۲۷ اسد) گفت که یک هیات شش نفری به رهبری محمد زراعی وارد کابل شده و قرار است که با مقامات مبارزه با مواد مخدر این وزارت دیدار داشته باشد.

پس از این سفر، محمد زراعی که ریاست این هیات را به دوش داشت، به خبرنگاران گفت: "تبادل اطلاعات در خصوص مبارزه با مواد مخدر، انتقال تجارب در این زمینه، ارایه خدمات آموزشی برای مبارزه با مواد مخدر و تشکیل کمیته‌های مشترک برای تبادل اطلاعات، تازه‌ترین توافقاتی است که با حکومت سرپرست افغانستان [حکومت طالبان] حاصل شد."

به گفتۀ معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران، مصرف و ترانزیت مواد مخدر در یکجا متمرکز نیست، از همین‌رو اطلاعات منطقه‌ای و چندجانبه برای مبارزه با مواد مخدر باید در دستور کار قرار گیرد.

حکومت طالبان هنوز در مورد این توافقات چیزی نگفته است.

امیر سعید ایروانی، نماینده دایمی ایران در ملل متحد به تاریخ ۲۱ جون (اول سرطان) در نشست شورای امنیت، مواد مخدر و ضعف مدیریت مرزها از سوی طالبان را از چالش‌هایی خواند که به گفته او، امنیت افغانستان و منطقه را تهدید می‌کند.

همچنان ایروانی در کنار تروریزم و مهاجرت، تولید و قاچاق مواد مخدر از افغانستان را از نگرانی‌های جدی کشورش خوانده بود.

اما گزارش سال ۲۰۲۴ دفتر مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که ممنوعیت کشت کوکنار باعث کاهش ۹۵ درصدی تولید تریاک در افغانستان شده است.

با اینحال، سال گذشته این اداره ملل متحد با نشر گزارشی از تغییر شکل مواد مخدر در افغانستان خبر داده و از تولید سریع متامفتامین در افغانستان و افزایش قاچاق آن در داخل این کشور و کشورهای منطقه هشدار داده بود.

بر بنیاد گزارش، قاچاق متامفتامین در افغانستان و کشورهای همسایه نزدیک به دوازده برابر افزایش یافته است.

گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد گفته است که قاچاق متامفتامین نشان‌دهنده گسترش سریع تولید مواد مخدر و تغییر شکل احتمالی بازارهای غیرقانونی مواد مخدر است.

گروه

XS
SM
MD
LG