لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: هیچ‌کس نمی‌تواند حضور تی‌تی‌پی را در افغانستان ثابت کند


حکومت طالبان در افغانستان می‌گوید که ادعاهای حضور تحریک طالبان پاکستانی بارها از سوی اسلام‌آباد مطرح شده، اما تا حال این ادعا را ثابت نکرده است.
حکومت طالبان در افغانستان می‌گوید که ادعاهای حضور تحریک طالبان پاکستانی بارها از سوی اسلام‌آباد مطرح شده، اما تا حال این ادعا را ثابت نکرده است.

لوی درستیز وزارت دفاع حکومت طالبان در واکنش به سخنان تازۀ شهباز شریف، صدراعظم پاکستان گفت که تحریک طالبان پاکستانی در افغانستان حضور ندارد و هیچ‌کسی نمی‌تواند این ادعا را ثابت کند.

شهباز شریف، صدراعظم پاکستان، بار دیگر مدعی شد که تحریک طالبان پاکستان حملات را علیه این کشور از افغانستان سازماندهی می‌کند.

بر اساس گزارش روزنامه دان پاکستان، شریف هنگام صحبت در مودر حملات اخیر تندروان در بلوچستان در جلسۀ کابینه گفته است: "طراحی حملات مسلحانه تحریک طالبان پاکستان از افغانستان دیگر یک راز نیست."

صدراعظم پاکستان همچنان گفته است که پاکستان نگرانی‌های خود را به حکومت طالبان اطلاع داده است.

اما فصیح‌الدین فطرت، لوی درستیز وزارت دفاع حکومت طالبان در برنامه حسابدهی به ملت در کابل گفت که ادعای حضور تحریک طالبان پاکستانی بارها از سوی اسلام‌آباد مطرح شده، اما تا حال پاکستان این ادعا را ثابت نکرده است.

فطرت گفت که واضح و مبرهن است که تحریک طالبان پاکستان مراکز و ساحاتی را در داخل پاکستان تحت تصرف خود دارد که از آنجا عملیات را علیه حکومت و نظامیان پاکستان راه‌اندازی می‌کند.

او گفت: "هیچ کس این را ثابت کرده نمی‌تواند که در یک گوشۀ از افغانستان تی‌تی‌پی برای خود مراکزی داشته باشد و همان طوری که امارت اسلامی [حکومت طالبان] تعهد کرده که از خاک افغانستان به هیچ کشوری حمله نمی‌شود، به این تعهد خود پایبند است و اگر [تی‌تی‌پی] در افغانستان حضور داشته باشد این را اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان عملیات‌ها را طراحی بکند و بالای پاکستان آن را به اجرا بگذارد."

این مقام نظامی طالبان انتقاد کرد که لازم نیست تا مقامات پاکستانی بار بار ضعف خود را بر دوش افغانستان بیندازند که گویا تحریک طالبان پاکستان در افغانستان است و از اینجا حملات خود را انجام می‌دهد. او گفت: "این را قطعاً ما رد می‌کنیم و تی‌تی‌پی در خاک افغانستان نه مرکز دارد و نه حضور دارد و نه از اینجا تمویل و تجهیز می‌شود."

قاسم فرید، معین پالیسی و استراتیژی وزارت دفاع حکومت طالبان، نیز گفت که اگر پاکستان در خاک افغانستان عملیات انجام دهد، این کشور از استقلال، تمامیت ارضی و عزت خود دفاع خواهد کرد.

او گفت: "به اظهارات صدراعظم پاکستان همین جواب است که ما از خاک خود، نظام خود و از تمامیت ارضی خود به دادن هر قربانی آماده ایم که دفاع کنیم. در این زمینه به هیچ کسی سر خم نمی‌کنیم و برای دفاع از عزت، خاک، کشور خود تا سرحد مرگ عقب‌نشینی نخواهیم کرد."

این بار نخست نیست که در خصوص حضور تحریک طالبان پاکستانی، مقامات طالبان و پاکستان بر یکدیگر اتهاماتی را وارد می‌کنند.

واکنش به توافق امریکا و اوزبیکستان

لوی درستیز وزارت دفاع حکومت طالبان در بخشی از سخنانش در واکنش به گزارش‌ رسانه‌ها مبنی بر توافق ایالات متحده و اوزبیکستان در مورد سرنوشست طیاره‌ها و هلیکوپترهای قوای هوایی اردوی حکومت پیشین افغانستان گفت که که امریکا "از دریا به دیگران آب نبخشد."

در چند روز اخیر گزارش‌هایی در رسانه‌ها نشر شده است که گویا ایالات متحده و اوزبیکستان توافق کردند تا طیاره‌های افغانستان که هنگام سقوط حکومت پیشین به اوزبیکستان منتقل شده، به آن کشور تسلیم داده شود.

حکومت ایالات متحده و حکومت اوزبیکستان تا کنون در مورد چنین توافقی تبصره نکرده و رسماً آن را تایید یا رد نکرده اند.

فصیح‌الدین فطرت گفت: "این طیارات مربوط افغانستان است، از ما است و برای گرفتن این حق خود از هر راه ممکن ما استفاده می‌کنیم، به اوزبیکستان هم می‌گوییم که حسن همجواری را در نظر گرفته، چنین کاری را قبول نکند که حق کسی دیگر را یک زورمند به آنان بخشش بکند، هیچ‌گاه برای ما قابل قبول نیست که کسی حق ما را به کسی دیگر بدهد."

همچنان عنایت‌الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع حکومت طالبان در پاسخ به سوالی در مورد طیاره‌های موجود در تاجیکستان گفت که از کشورهای همسایه خواسته شده تا این طیاره‌ها را به افغانستان تحویل دهند.

خوارزمی افزود: "تا هنوز که تحویل نداده، به خاطر ملاحظاتی که شاید دارند، ولی این [طیاره‌ها] متعلق به مردم افغانستان است، از افغانستان است، هر وقت باشد به افغانستان برگردانده خواهد شد."

بر اساس گزارش‌ها، در اواخر ماه اگست ۲۰۲۱، شماری از پرسونل نظامی افغان همراه با اعضای خانواده‌های شان فقط چند ساعت قبل از سقوط کابل به دست گروه طالبان توسط حدود ۵۰ طیاره و هلیکوپتر به اوزبیکستان و تاجیکستان فرار کردند.

پیش از این، راب لودویک، یک سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفته بود که ۴۶ طیاره در اوزبیکستان و ۱۸ طیاره در تاجیکستان وجود دارد که شامل هلیکوپترهای Mi-17 UH-60 و همچنین طیاره‌های بال ثابت PC-12، C-208، AC-208 و A-29 می‌باشند.

گروه

XS
SM
MD
LG