لینک های دسترسی

Breaking News

کوریای شمالی میزایل جدید 'قاره‌پیما' را آزمایش کرد


یک میزایل بالستیک کوریای شمالی (تصویر از آرشیف صدای امریکا)
یک میزایل بالستیک کوریای شمالی (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

جاپان روز دوشنبه ۱۷ دسمبر (۲۶ قوس) گفت که میزایلی که کوریای شمالی به تازگی آن را پرتاب کرده است، یک میزایل قاره‌‌پیما بود که احتمالاً می‌تواند ایالات متحده را هدف قرار بدهد.

شینگو میاکه، معاون وزارت دفاع جاپان،‌ گفت: "میزایل بالستیک قاره پیما که اخیراً پرتاب شد، با توجه به مسیر حرکت و وزن کلاهک، برد پرواز بالقوه ۱۵هزار کیلومتر را دارد."

میاکه گفت که این میزایل بالستیک ظاهراََ تقریباً فاصلهٔ یک‌هزار کیلومتر را با حداکثر ارتفاع بیش از شش کیلومتر طی کرده و در نهایت در‌ آب‌های خارج از منطقه اقتصادی جاپان فرود آمد.

او گفت که با در نظر داشت فاصله طی شده و حد اکثر ارتفاع آن چنین پنداشته می‌شود "که میزایل پرتاب شده، نوع قاره پیما بود" اما به گفتهٔ وی جاپان جزییات مرتبط به این میزاییل را تحلیل و ارزیابی می‌کند.

فومیو کیشیدا، صدراعظم جاپان، این آزمایش راکتی کوریای شمالی را محکوم کرد. او گفت: ''پرتاب [این میزایل‌ها] نه تنها تخطی آشکار از قطعنامه‌های شورای امنیت است، بلکه تهدید به صلح و ثبات منطقه است و ما آنرا به شدت محکوم می‌کنیم.''

یک سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده نیز ناوقت یکشنبه شب گفت که امریکا آزمایش میزایل‌های بالستیک توسط کوریای شمالی را ''محکوم'' می‌کند.

این سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا با نشر اعلامیه‌ای گفته است که پرتاب این میزایل‌ها مانند پرتاب سایر میزایل‌ها تخطی از قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

این مقام وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفته است که پرتاب و آزمایش این میزایل‌ها ''نه تنها تهدیدی برای همسایه‌های کوریای شمالی تلقی می‌شود، بلکه امنیت منطقه را نیز تضعیف می‌کند.''

پرتاب میزایل‌های اخیر بخشی از یک سلسله آزمایش‌های تسلیحاتی است که توسط پیونگ یانگ انجام شده است. این آزمایش تسلیحاتی در حالی صورت می‌گیرد که سیول و واشنگتن به دلیل تشدید تنش‌ها با کوریای شمالی، همکاری های دفاعی شان‌ را تقویت می‌کنند.

کوریای شمالی از سال ۲۰۲۲ تا حالا بیش از ۱۰۰ میزایل بالستیک، به شمول میزایل‌های قاره پیما را آزمایش کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG