لینک های دسترسی

Breaking News

ناظران:‌ به نظر می‌رسد قبل از حمله بر اسراییل، ایران با حماس هماهنگی نزدیک داشته است


از راست به چپ نفر دوم، اسامه حمدان ملبس با کورتی سفید، نماینده حماس در لبنان است که در اوایل ماه اکتوبر جهت اشتراک در کنفرانس وحدت اسلامی به تهران، پایتخت ایران، اشتراک کرد
از راست به چپ نفر دوم، اسامه حمدان ملبس با کورتی سفید، نماینده حماس در لبنان است که در اوایل ماه اکتوبر جهت اشتراک در کنفرانس وحدت اسلامی به تهران، پایتخت ایران، اشتراک کرد

شماری از ناظران به صدای امریکا گفتند که نشانه‌هایی وجود دارد که ایران هفته‌ها قبل و بلافاصله پس از حملات غافلگیرانه حماس بر اسراییل، با تندروان فلسطینی تماس و هماهنگی نزدیک داشته است.

در عین حال، تنسیم، خبرگزاری رسمی ایران،‌ گزارش داده است که امیرعبداللهیان، وزیر خارجهٔ آن کشور،‌ به تاریخ اول سپتمبر سال روان میلادی در بیروت، پایتخت لبنان، با رهبران حماس و جهاد اسلامی که یک گروه شبه نظامی کوچکتر مستقر در غزه است، یک ''نشست طولانی'' داشت.

بر اساس این گزارش:‌ "در هر دوجناح بر آزادی فلسطین از اشغال اسراییل تاکید کردند."

ایران نقش عمده‌ای را برای فراهم‌آوری حمایت نظامی و مالی از تندروان فلسطینی فعال در غزه ایفا می کند.

اخیراََ اسامه حمدان که نماینده حماس در لبنان است، اوایل ماه جاری برای شرکت در کنفرانس وحدت اسلامی به تهران، پایتخت ایران، سفر کرد. تسنیم در گزارشی که به تاریخ چهارم اکتوبر منتشر کرد، گفته است که حمدان خطاب به اشتراک کنندگان این کنفرانس از نیاز "همه جناح‌های اسلامگرا برای انجام هر کاری که قادر به انجام آن استند، برای آزادسازی فلسطین و بیت المقدس" سخن گفت.

جیسن برودسکی، رییس پالیسی در سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای، به صدای امریکا گفت که ملاقات‌های اخیر حمدان با مقامات ایرانی نشاندهندهٔ ''هماهنگی قابل ملاحظه‌'' میان ایران و حماس می‌باشد.

علی خامنه‌ای، رهبر ایران، چهار روز قبل از حملات حماس بر اسراییل، در یک پیام ایکس نوشت که ''رژیم صهونیستی رفتنی است.''

خامنه‌ای در یک پیام جداگانه ایکس نوشته است که جوانان فلسطینی نسبت به هر وقت دیگر در مقابل اسراییل با انرژی‌تر اند.

الکساندر گرینبرگ، تحلیلگر اسراییلی در مرکز تحقیقات ایران و کشورهای خلیج فارس در پوهنتون حیفا، در پیامی به صدای امریکا گفت که حماس پس از آغاز حملات روز شنبه تصاویر آغاز حملات را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرد و لحظاتی پس از آن، سپاه پاسداران ایران این تصاویر را بازنشر کرد.

مقامات ایرانی نیز پس از آغاز حملات حماس، از طریق رسانه‌های رسمی آن کشور از این اقدام حماس ستایش کردند.

خبرگزاری فارس ایران، از قول جنرال یحیی رحیم صفوی، یک مشاور نظامی علی خامنه‌ای،‌ گزارش داده است که ''ما با جنگجویان فلسطینی تا زمان آزادی فلسطین و بیت‌المقدس ایستاده خواهیم بود."

اما یاکوف امیدرور، مشاور پیشین امنیت ملی بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسراییل، روز شنبه در یک تماس تیلفونی با صدای امریکا، گفت که تا هنوز بسیار وقت است در مورد میزان دخالت ایران در پلان‌گذاری وانجام حملات حماس بر اسراییل تبصره کرد.

او گفت که این دخالت ایران فقط پس از انجام تحقیقات می‌تواند مشخص شود و بخشی از این تحقیقات هم زمان با پاسخ اسراییل بر گروه حماس انجام خواهد شد. امیدرور تاکید کرد که بخش عمدهٔ این تحقیقات پس از عملیات نظامی اسراییل بر گروه حماس انجام خواهد شد.

امیدرور افزود که اگر تحقیقات شواهد واضحی از دخالت مستقیم ایران در حملات را پیدا کند، ''شکی نیست'' که اسراییل تلاش‌های قابل ملاحظه‌ای را انجام خواهد داد تا به رهبران ایران نشان دهد که عملکرد آنان عواقبی را در پی دارد.

به گفتهٔ او، در هر صورت، حمله توسط نیرو‌های نیابتی تهران، مقامات ایران را ''نجات" نخواهد داد.

یک مقام قصر سفید که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، با امیدرور موافق است و می گوید بسیار قبل از وقت است که میزان حمایت ایران از حملات حماس را دانست.

بسیاری از تحلیلگرانی که با صدای امریکا در این مورد مصاحبه کرده اند، گفته اند که ایران انگیزه‌های زیادی برای حمایت از حملات حماس بر اسراییل دارد.

دیوید رومانو، استاد علوم سیاسی شرق میان در پوهنتون ایالتی میسوری امریکا گفت: "موضوع فلسطین برای رژیم ایران یکی از معدود منابع مشروعیت آن بوده است، به ویژه در وضعیت که مشروعیت رژیم در بین مردم با بحران مواجه است."

رومانو افزود کرد که موضوع فلسطین به ملا‌ها در ایران یک ابزار کم‌هزینه برای بهبود اعتبار و به دست آوردن مشروعیت به ویژه در میان حامیان اصلی آن فراهم می‌کند.

گروه

XS
SM
MD
LG