لینک های دسترسی

Breaking News

منیژه تلاش به خاطر نمایش شعار 'زنان افغان را آزاد کنید' از رقابت‌ در المپیک حذف شد


منیژه تلاش، عضو تیم بریک دانس پناهجویان کمیتهٔ المپیک پس از نمایش عبارت "زنان افغان را آزاد کنید" در لباس‌اش از رقابت در مسابقات المپیک پاریس حذف شد.

تلاش که در اسپانیا زندگی می‌کند، در جریان مسابقه با حریف هالندی خود شال آبی روشن به تن داشت که روی آن با حروف سفید عبارت "زنان افغان را آزاد کنید" نوشته شده بود.

شعارها و بیانیه‌های سیاسی در میدان بازی و روی سکوها در المپیک ممنوع است و فدراسیون جهانی رقص ورزشی در بیانیه‌ای اعلام کرد: "تلاش برای نشان دادن شعار سیاسی بر روی لباس‌هایش حذف شد."

بازی‌های پاریس سومین المپیکی است که تیمی از پناهندگان در آن شرکت می کند و ۳۷ ورزشکار در ۱۲ رشته ورزشی مختلف با هم رقابت می کنند.

کمیتهٔ المپیک در ابتدای بازی‌ها اعلام کرد که یک تیم متوازن متشکل از سه ورزشکار زن و سه ورزشکار مرد، به نمایندگی از افغانستان در این رقابت‌ها شرکت خواهند کرد. این کمیته گفت که برای شرکت در این مسابقات، "به هیچ نماینده‌ای از طالبان، اعتبارنامه داده نشده است".

منیژه تلاش، عضو تیم بین المللی پناهجویان کمیته المپیک است که در یک ورزش تازه که امسال توسط کمیته المپیک به فهرست رشته های رقابتی در مسابقات المپیک تابستانی اضافه شد، رقابت می‌کند. این ورزش، بریک دانس است.

منیژه تلاش مانند دیگر ورزشکاران زن افغانستان، با روی کار آمدن حکومت طالبان، مجبور به ترک افغانستان شد و حال سه سال است که در مادرید زندگی می‌کند. منیژه گفت که هدف او از شرکت در این رقابت ها، تبارز توانایی دختران سرزمینش به جهان است.

حکومت طالبان در واکنش به حضور زنان افغان در این مسابقات گفت که "حضور ورزشکاران زن را به نمایندگی از افغانستان، به رسمیت نمی شناسند".

حکومت طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان در ماه اگست سال ۲۰۲۱ ، محدودیت‌های فزاینده را بر آموزش دختران، کار زنان در ادارات سازمان ملل متحد، کار زنان در سایر سکتورها به استثنای صحت و معارف، در دیگر سازمان‌های حکومتی و غیر حکومتی، منع کردند.

طالبان، آموزش دختران را بعد از صنف ششم در لیسه و دانشگاه نیز منع کرده و بر رفتن آنان به امکان عامه مانند پارک‌ها، ورزشگاه‌ها و آرایشگاه‌ها محدودیت وضع کردند.

رقابت ها در مسابقات المپیک تابستانی امسال، از تاریخ ۲۶ جولای آغاز و تا ۱۱ اگست ادامه خواهد یافت.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری رویترز استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG