لینک های دسترسی

Breaking News

رهبر برکنار شدهٔ کودتای نظامی بورکینافاسو کشورش را ترک کرد


پاول هنری دمیبا،‌ رهبر بورکینافاسو که در ماه جنوری از طریق کودتای نظامی به قدرت رسید، روز جمعه از طریق کودتای نظامی دیگر از قدرت برکنار شد
پاول هنری دمیبا،‌ رهبر بورکینافاسو که در ماه جنوری از طریق کودتای نظامی به قدرت رسید، روز جمعه از طریق کودتای نظامی دیگر از قدرت برکنار شد

پاول هنری دمیبا،‌ رهبر کودتای بورکینافاسو که دو روز قبل توسط سایر نظامیان از قدرت برکنار شد،‌ روز یکشنبه دوم اکتوبر (۱۰ میزان) کشورش را به قصد جمهوری توگو ترک کرد.

در همین حال، رهبران کودتای تازه به قدرت رسیده، از شهروندان آن کشور خواستند تا از غارت و خرابکاری اجتناب کنند.

دو دپلومات که به دلیل حساسیت موضوع نخواستند نام‌های‌شان در گزارش ذکر شود به خبرگزاری اسوشیتید پرس تایید کردند که دمیبا کشورش را ترک کرد. با آنهم تا حالا مشخص نشده است که آیا جمهوری توگو مقصد نهایی رهبر برکنار شدهٔ نظامی بورکینافاسو است یا خیر.

جمهوری تاگو با سه کشور هم مرز است—از سمت غرب با گانا،‌ از شرق با بنین و از شمال با بورکینافاسو.

رهبران مذهبی که میان جناح‌های مختلف وساطت می کردند، اوایل یکشبنه به وقت محل گفتند که دمیبا به شرطی استعفااش را ارایه می کند که شرایط امنیتی و سایر خواست‌هایش بر آورده شود.

دمیبا از ابراهیم تراوری،‌ رهبر جدید کودتای نظامی بورکینافاسو، خواسته است که نه تنها وی را مورد پیگرد قرار ندهد، بلکه به تعهداتی احترام بگذارد که او قبلاََ به کشور‌های غرب افریقا داده است.

دمیبا که روز جمعه از قدرت برکنار شد، همچنین توافق کرده بود که در سال ۲۰۲۴ میلادی انتخابات را در بورکینافاسو برگزار کند.

یکی از نمایندگان کودتاچی تازه از طریق تلویزیون دولتی آن کشور اعلام کرد که ابراهیم تراوری، رهبر نظامی کودتاچیان، به صورت رسمی به حیث رییس دولت آن کشور معرفی شده است.

در سال روان میلادی،‌این دومین کودتای نظامی در این کشور غرب افریقا می‌باشد. دمیبا در ماه جنوری از طریق یک کودتای نظامی قدرت را به دست گرفته بود. کودتای نظامی ماه جنوری ترس و نگرانی را به وجود آورد که توجه از مقابله با شورشیان اسلامگرا احتمالاََ به سمت هرج و مرج سیاسی تمرکز کند.

در اثر خشونت و حملات شورشیان اسلامگرا در بورکینافاسو هزاران نفر در آن کشور کشته و دو میلیون نفر مجبور به ترک خانه‌های‌شان شده اند.

XS
SM
MD
LG