لینک های دسترسی

Breaking News

بیش از ۱۰۰ دانش‌آموز دختر در ایران مسموم شدند


رسانه‌های ایرانی روز چهارشنبه اول مارچ (۱۰ حوت) گزارش دادند که بیش از ۱۰۰ دانش‌آموز پس از موج جدیدی از حملات مشکوک با گاز به مکاتب دخترانه در شفاخانه‌ها بستری شدند.

براساس گزارش رسانه‌ها حدود ۱۰ مکتب دختران روز چهارشنبه هدف قرار گرفت که هفت مورد آن در شهر شمال غربی اردبیل و سه مورد در تهران بود.

تسنیم خبرگزاری نیمه رسمی ایران گفته است که ۱۰۸ دانش آموز در اردبیل در شفاخانه بستری شده اند و وضعیت صحی آنها خوب می‌باشد.

خبرگزاری فارس بدون جزییات به نقل از والدین قربانیان نوشته است: "دانش آموزان مکتب لیسه در تهرانسر در غرب پایتخت در معرض یک اسپری سمی قرار گرفتند. "

این خبرگزاری گفته است که نیروهای امنیتی ایران سه نفر را در ارتباط با موج حملات مشکوک به مسمومیت در مکاتب دختران بازداشت کرده است.

خبرگزاری ایرنا نگاشته است که ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران روز چهارشنبه وزیر داخله این کشور را "مامور ریشه‌یابی و رسیدگی فوری به موضوع مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در برخی مکاتب و اطلاع‌ رسانی مستند و مستمر برای رفع نگرانی خانواده‌ها در این خصوص کرد".

یک قانونگذار ایرانی روز چهارشنبه گفت که از زمان شیوع مسمومیت‌های مرموز در نومبر سال گذشته، تقریباً ۱۲۰۰ دانش‌آموز به دلیل مشکلات تنفسی در شفاخانه‌ها بستری شده اند.

زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون صحت پارلمان ایران گفت: "این افراد شامل نزدیک به ۸۰۰ نفر در شهر مقدس قم در جنوب تهران و ۴۰۰ نفر در شهر بروجرد هستند."

پارلمان ایران در وبسایت خود نوشته است که براساس معلومات وزارت صحت این کشور موادی که برای مسمومیت در مکاتب استفاده شده حاوی نایتروجن بوده که عمدتاً در کودکیمیاوی از آن استفاده می‌شود.

مسمومیت‌های اخیر خشم مردم را بر انگیخته و آنها از سکوت مقامات در برابر افزایش این حملات سخت انتقاد می‌کنند. برخی از مقامات صحی ایران گفته اند که هدف این حملات تعطیلی مکاتب دختران است.

فعالان، حملات به مکاتب دخترانه در ایران را با اقدامات طالبان در افغانستان و بوکوحرام در ساحل که مخالف تحصیل دختران هستند، مقایسه کرده اند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG