لینک های دسترسی

Breaking News

گذرگاه سپین بولدک باز شد


گذرگاه مرزی سپین بولدک - چمن که سه روز پیش پس از دیگری میان طالبان و نیروهای پاکستانی مسدود شده بود، امروز ۲۷ فبروری (هشتم حوت) دوباره باز شد.

محمود اعظم، سخنگوی والی کندهار به صدای امریکا گفت که در حال حاضر این گذرگاه به روی مسافران و موتر‌های باربری باز شده است، اما بدون ارایۀ جزییات افزود که در مورد جنجال‌های مرزی با جانب پاکستان بحث صورت خواهد گرفت.

روز گذشته، صدها نفر در هر دو طرف این گذرگاه مرزی تجمع کرده و تلاش داشتند از مرز عبور کنند.

در درگیری روز پنجشنبه ۲۴ فبروری میان طالبان و مرزبانان پاکستانی کم از کم سه نفر کشته و چند نفر دیگر زخم برداشتند. طالبان و نیروهای پاکستانی همدیگر را به آغاز درگیری مقصر خوانده اند.

اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز پنجشنبه در صفحهٔ تویتر خود نگاشت: "در ولسوالی سپین بولدک کندهار با نگهبانان پاکستانی به سطح محلی یک مشکل اتفاق افتاده است. با تاسف که شلیک نخست از سوی نگهبانان پاکستانی صورت گرفته است."

یک مقام امنیتی پاکستان روز شنبه به خبرگزاری فرانس پرس گفت که هیاتی از سران قبایل و رهبران دینی برای گفتگو با طالبان تشکیل شده است.

پیش از این، محمود اعظم گفته بود که اگر در گفتگو‌ها پیشرفت صورت نگیرد، موضوع در سطح بالاتر مورد بحث قرار خواهد گرفت.

معمولاً روزانه هزاران نفر به نیت تجارت، ملاقات خانوادگی و تداوی، از مرز سپین بولدک عبور می‌کنند.

تنش‌های مرزی از زمان بازگشت طالبان به قدرت در سال گذشته افزایش یافته است و پاکستان مدعی است که گروه‌های تندرو در حال برنامه‌ریزی حملات از خاک افغانستان اند.

اما طالبان پناه دادن به تندروان پاکستانی را انکار می‌کند و از حصارکشی اسلام آباد در امتداد مرز ۲۷۰۰ کیلومتری با افغانستان خشمگین اند.

XS
SM
MD
LG