لینک های دسترسی

Breaking News

اردوی پاکستان از کشته شدن ۱۱ تندرو در ایالت خیبرپشتونخوا خبر داد


بخشی از ایالت خیبر پشتونخوا (تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌
بخشی از ایالت خیبر پشتونخوا (تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌

مقامات پاکستانی روز سه‌ شنبه ۱۱ جون (۲۲ جوزا) گفتند که نیروهای امنیتی آن کشور در جریان یک عملیات شب هنگام بر یک مخفیگاه قبلی تحریک طالبان پاکستان ۱۱ تندرو را کشتند.

این عملیات نظامی دو روز پس از آن صورت گرفت که در اثرانفجار یک بم کنار جاده در این ساحه هفت نظامی پاکستانی کشته شدند.

اردوی پاکستان با نشر اعلامیه‌ای گفت که این حمله بر اساس معلومات استخباراتی در ساحۀ لکی مروت واقع در خیبرپشتونخوا صورت گرفت. بر اساس این اعلامیه، این حملۀ تلافی‌جویانه پس از انفجار بم کنار جاده در این ساحه صورت گرفت که دراثر آن هفت سرباز پاکستانی کشته شدند.

نظامیان پاکستانی گفته‌اند که عملیات هنوز به منظور ''حذف هر تروریست دیگر که در منطقه پیدا می‌شود'' ادامه دارد. اردوی پاکستان گفته است که نیروهای آن کشور ''مصمم اند که خطر تروریزم را در پاکستان از بین ببرند.''

تا حالا هیچ گروهی مسوولیت انفجار بم کنار جاده را بر عهده نگرفته است. اما احتمال می‌رود که تحریک طالبان (تی‌تی‌پی) مقصر این حمله قلمداد شود. تحریک طالبان پاکستان، متحد نزدیک طالبان افغان است، اما گروه جدا از طالبان افغانستان است.

تحریک طالبان پاکستان پس از آن حملات خود را در پاکستان افزایش داد که طالبان افغان به تاریخ ۱۵ آگست ۲۰۲۱ بار دیگر بر افغانستان مسلط شدند.

مقامات پاکستان در اغلب حالات طالبان افغانستان را به پناه دادن به جنگجویان تحریک طالبان پاکستان متهم می کنند، اتهامی که طالبان بارها آن را رد کرده‌اند. طالبان پاکستانی ادعا می کند که از خاک افغانستان برای حملات در پاکستان استفاده نمی کند.

ایالت‌های خیبرپشتونخوا و بلوچستان از جمله ایالت‌های ناآرام پاکستان است که اخیراً تقریباّّ همه روزه شاهد حملات شورشیان مسلح بود که عمدتاً نیروهای امنیتی آن کشور را هدف قرار می‌دهند.

این خشونت عمدتاً توسط جنگجویان تحریک طالبان پاکستان و بلوچ‌ها انجام می شود. شاخهٔ خراسان گروه داعش نیز در این دو ایالت فعال است.

در حملات تندروان در سال ۲۰۲۳ حدود ۵۰۰ نیروی امنیتی و نزدیک به ۵۰۰ غیرنظامی در پاکستان کشته شدند. مقامات پاکستانی می گویند که این حملات توسط فرماندهان و جنگجویان فراری تحریک طالبان پاکستان از پناهگاه های آنها در افغانستان هدایت می شود، اما طالبان افغان می‌گویند که اجازه نمی‌دهند کسی از خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده کند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری اسو شیتید پرس و فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG