لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان یک 'همکار نزدیک' به اسامه بن لادن را بازداشت کرد


عکس آرشیف
عکس آرشیف

مقامات پاکستانی روز جمعه ۱۹ جولای (۲۹ سرطان) از بازداشت یک "همکار نزدیک" به اسامه بن لادن، رهبر پیشین القاعده و مغز متفکر حملات ۱۱ سپتمبر خبر دادند.

این فرد امین الحق نام دارد و در نتیجۀ یک عملیات ویژه توسط نظامیان پاکستانی در گجرات ایالت پنجاب بازداشت شده است.

این عضو ارشد القاعده به "فعالیت‌های خراب‌کارانه" و "هدف قرار دادن تاسیسات مهم" در آن کشور متهم است.

ادارۀ مبارزه با تروریزم ایالت پنجاب در اعلامیه‌ای گفته است: "بازداشت امین الحق یک پیروزی بزرگ برای مبارزه با تروریزم در پاکستان و سراسر جهان است."

عثمان اکرم گوندل، رییس اداره مبارزه با تروریزم پنجاب، اضافه کرده که امین الحق در فهرست ایالات متحده، اتحادیۀ اروپا و سازمان ملل متحد به عنوان همکار نزدیک رهبر پیشین القاعده قرار دارد.

گوندل گفت: "او [امین الحق ] پس از خروج نیروهای ناتو از افغانستان دوباره ظاهر شد. او در ماه اگست از افغانستان دیدن کرده و تلاش‌‍‌ها برای سازماندهی مجدد القاعده را آغاز کرده بود."

پس از آنکه طالبان از تحویل رهبران القاعده در سال ۲۰۰۱ میلادی خودداری کردند، نظامیان امریکایی و ناتو به هدف از بین بردن رهبران القاعده بر افغانستان حمله کرده و رژیم نخست طالبان را سرنگون کردند.

اما پس از آنکه مشخص شد، رهبر القاعده در پاکستان زندگی می‌کند، اسامه بن لادن در سال ۲۰۱۱ در یک حمله شبانۀ نظامیان امریکایی کشته شد.
نیروهای امریکایی و ناتو پس از دو دهه جنگ با طالبان، در اگست ۲۰۲۱ میلادی، افغانستان را ترک کرده و این گروه دوباره قدرت را به دست گرفتند.

پیش از این گزارش‌های به نشر رسیده که پس از برگشت مجدد طالبان بر افغانستان، فعالیت‎های تندروان در پاکستان به ویژه در مناطق مرزی با افغانستان افزایش یافته است.

اسلام آباد طالبان را به ناتوانی برای از بین بردن گروه هایی متهم می کند که از خاک افغانستان بر این کشور حمله می‌کنند. اسلام آباد همواره از طالبان خواسته است که باید در برابر این گروه‌ها اقدامات جدی کند.

اما حکومت طالبان این ادعاها را رد کرده و مدعی شده که آنان در نزدیک به سه سال گذشته به هیچ گروهی اجازۀ فعالیت از خاک افغانستان بر ضد کشورهای دیگر را نداده اند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG