لینک های دسترسی

Breaking News

حمله بر پایگاه نظامی در پاکستان؛ اسلام‌آباد دپلومات طالبان را احضار کرد


در حمله بر پایگاه نظامی بنو، هشت نظامی پاکستانی کشته شدند.
در حمله بر پایگاه نظامی بنو، هشت نظامی پاکستانی کشته شدند.

وزارت خارجۀ پاکستان روز چهارشنبه ۱۷ جولای (۲۷ سرطان) یک دپلومات ارشد طالبان مقیم اسلام‌آباد را احضار کرده و حکومت طالبان را ترغیب کرد تا علیه گروه‌های تندرو مستقر در افغانستان اقدام کند، گروه‌هایی که به باور پاکستان در حملۀ اخیر بر یک پایگاه نظامی در آن کشور دخیل اند.

گروهی از تندروان صبح دوشنبه بر یک پایگاه نظامی در ساحۀ بنو در شمال‌غرب پاکستان یورش بردند. مهاجمان نخست موتر مملو از مواد انفجاری را در کنار دیوار محوطۀ این پایگاه منفجر کرده و سپس با نظامیان پاکستان به درگیری پرداختند که در این رویداد، به گفتۀ اردوی پاکستان، هشت سرباز و ده تندرو کشته شدند.

مسوولیت این حمله را گروه حافظ گل‌بهادر به عهده گرفته است، گروهی که به گفتۀ اردوی پاکستان در افغانستان پناهگاه داشته و فعالیت‌های خود را از آنجا طراحی می‌کند.

وزارت خارجۀ پاکستان با نشر بیانیه‌ای گفته است: "پاکستان در مورد حضور گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان که امنیت پاکستان را تهدید می‌کند، نگرانی جدی خود را تصریح کرد."

سخنگویان حکومت طالبان تا کنون در پیوند به احضار دپلومات این گروه در وزارت خارجۀ پاکستان تبصره‌ای نکرده اند، اما طالبان در گذشته اتهامات مشابه پاکستان را رد کرده و همواره گفته اند که این گروه به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان علیه کشورهای همسایه، منطقه و جهان استفاده کند.

در بیانیۀ وزارت خارجۀ پاکستان، حکومت طالبان ترغیب شده است تا "تحقیق کامل را انجام داده و علیه عاملان حملۀ بنو اقدام فوری، قاطع و موثر انجام دهد تا از تکرار چنین حملات جلوگیری شود".

اردوی پاکستان، روز سه شنبه در بیانیه‎ای در پیوند به حمله بر پایگاه نظامی بنو، هشدار داد که برای مهار کردن تهدیدات برخاسته از افغانستان "همه اقدامات ضروری مناسب" را اتخاذ خواهد کرد، اما جزییاتی بیشتری ارایه نکرد.

پاکستان در گذشته برای هدف قرار دادن گروه‌های تندرو مخالف پاکستان که در افغانستان مستقر اند، حملات، به شمول حملات هوایی، را در خاک افغانستان انجام داده است.

مقام‌های پاکستانی مدعی اند که پس از رویکار آمدن حکومت به رهبری طالبان در افغانستان در اگست ۲۰۲۱، ناامنی و حملات تندروان در پاکستان افزایش یافته است.

مرکز مطالعات امنیتی و پژوهشی در پاکستان به تازگی در گزارش گفته است که در سه ماه گذشته، ۲۴۰ حملهٔ دهشت افگنی و عملیات ضد دهشت افگنی در پاکستان انجام شده و در آن دست‌کم ۳۸۰ نفر - ۲۳۶ غیرنظامی و اعضای نیروهای امنیتی پاکستانی و ۱۲۴ تندرو - کشته شده اند.

بر اساس گزارش این نهاد، ۸۷ در صد این رویدادها و ۹۲ در صد تلفات، در ایالت‌های خیبرپشتونخواه و بلوچستان صورت گرفته است، دو ایالت پاکستان که با افغانستان هم‌مرز است. مسوولیت اکثر این حملات را گروه تحریک طالبان پاکستان به دوش گرفته است.

تحریک طالبان پاکستان گفته است که در شش ماه نخست سال جاری حدود ۵۰۰ حمله را در این کشور انجام داده است. این گروه گفته است که اکثریت حملات آن در ایالت خیبرپشتونخواه انجام شده است.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری رویترز استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG