لینک های دسترسی

Breaking News

افت ارزش روپیۀ پاکستان؛ یک دالر با ۲۳۲ روپیه تبادله شد


ارزش روپیهٔ پاکستانی یک بار دیگر در مقابل دالر رکود کرده و امروز ۱۳ سپتمبر (۲۲ سنبله) در بازارهای اسعار این کشور، یک دالر امریکایی در مقابل ۲۳۲ روپیهٔ پاکستانی تبادله شد.

این در حالی است که روز گذشته قیمت یک دالر در بازار‌های اسعار پاکستان ۲۲۹ روپیه بود.

بر اساس گزارش رادیو دیوهٔ صدای امریکا، ملک بوستان، رییس اتحادیهٔ صرافان پاکستان گفته است که واردات پاکستان به دلیل سیلاب‌ها، از بین رفتن حاصلات زراعتی و خسارات اقتصادی، افزایش یافته و این امر سبب شده است تا پول رایج این کشور بیشتر از پیش زیر فشار قرار بگیرد.

پنبه و برنج از محصولات عمدهٔ زراعتی پاکستان به شمار می‌رود و از بین رفتن فصل‌های این محصولات نیز بر اقتصاد پاکستان تاثیر منفی بر جا گذاشته است.

بوستان همچنان گفت که برخی از کشورهای دوست تعهد کرده بودند که به پاکستان پول نقد مساعدت کنند، اما تا اکنون به تعهدات خود عمل نکرده اند و این امر سبب شده است که ارزش روپیه در برابر دالر بیشتر کاهش یابد.

اما کارشناسان می‌گویند که در کنار این همه، جنجال‌های سیاسی موجود در پاکستان و قرضه‌های بین المللی نیز سبب مشکلات اقتصادی و کاهش ارزش پول این کشور شده است.

برخی از کارشناسان به این باور اند که افزایش تقاضا برای دالر و قاچاق دالر از پاکستان نیز در کاهش ارزش روپیه نقش دارد.

اما عبدالله صراف، رییس اتحادیهٔ صرافان ایالت خیبر پشتونخوا قاچاق دالر به بیرون از پاکستان را رد کرده گفت که در عقب بلند رفتن نرخ دالر، تنها جنجال‌های سیاسی نقش دارد.

گزارش رادیو دیوهٔ صدای امریکا

XS
SM
MD
LG