لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش نرخ‌ها در پاکستان؛ اسلام‌‌آباد می‌خواهد از افغانستان میوه و سبزی وارد کند


باران‌های شدید و سیلاب‌های ناشی از آن در پاکستان روند انتقال مواد غذایی را مختل کرده و محصولات زراعتی را از بین برده و سبب شده است تا نرخ میوه و سبزی‌جات در سراسر این کشور افزایش یابد.

حکومت پاکستان برای حل این مشکل، تلاش دارد از کشورهای همسایه، به شمول افغانستان مواد غذایی وارد کند.

نوید قمر، وزیر تجارت پاکستان روز چهارشنبه ۳۱ اگست (نهم سنبله) گفت که حکومت به یک توافق برای وارد کردن سبزیجات و سایر مواد غذایی از ایران و افغانستان نزدیک شده است.

او افزود که از کابینهٔ حکومت پاکستان خواسته شده است تا این پیشنهاد را به گونهٔ فوری تصویب کند.

حکومت طالبان و حکومت ایران تا اکنون در این مورد اظهار نظر نکرده اند، دو کشوری که نرخ مواد اولیه در آن نیز افزایش یافته است.

بر اساس معلومات ملل متحد، در افغانستان بیش از نصف جمعیت این کشور با گرسنگی و عدم مصوونیت مواد غذایی مواجه است.

ریچارد ترنچارد، نمایندۀ سازمان غذا و زراعت ملل متحد وضعیت امنیت غذایی را در افغانستان وخیم خوانده و خواستار کمک‌های بیشتر به نیازمندان در این کشور شده است.

این در حالی است که رسانه‌های ایرانی نیز از افزایش نرخ مواد غذایی و حتا فروش غیرقانونی گوشت اسب و مرکب در این کشور گزارش داده اند.

پاکستان با جمعیت ۲۲۰ میلیونی از قبل با تورم گسترده دست و گریبان بوده و نرخ مواد مصرفی در هفت ماه نخست سال در مقایسه با سال گذشته ۲۴.۹ درصد افزایش یافته است.

با در نظر داشت کاهش سطح ذخایر پولی این کشور در خارج و کاهش بی سابقهٔ ارزش روپیهٔ پاکستانی در مقابل دالر، اقتصاد این کشور دچار آشفتگی شده است.

در کنار این، سیلاب‌های ناشی از باران‌های شدید تا اکنون در سراسر پاکستان جان بیش از ۱۱۰۰ نفر را گرفته است و خسارات ناشی از آن به میلیارد‌ها دالر بالغ شده است. بیشتر خساره به سکتور زراعت این کشور وارد شده و نرخ سبزیجات را در برخی از شهرهای این کشور سه برابر افزایش داده است.

احمد علی، که در شهر لاهور دوکان ترکاری فروشی دارد به خبرگزاری رویترز گفت: "هفتهٔ گذشته نرخ یک کیلو پیاز ۹۰ روپیه بود و امروز بر اساس نرخنامهٔ دولتی قیمت یک کیلو پیاز ۳۰۰روپیه است."

بادنجان‌رومی و پیاز در پاکستان بیشتر از سایر مواد غذایی مصرف دارد و ماهانه ده‌ها هزار تن بادنجان و پیاز در این کشور مصرف می‌شود.

سین بوکاش، یکی از باشندگان محلی گفت که نرخ یک کیلو بادنجان‌رومی قبلاً ۶۰ روپیه بود، اما اکنون به ۲۰۰ روپیه رسیده است.

ایوان سلیم ملک، یکی از عمده فروشان در بازار میوه و سبزی لاهور گفت که به دلیل سیلاب‌ها و تخریب‌شدن شاهراه‌ها، اکمالات میوه و سبزی به این شهر هر روز کاهش می‌یابد. او افزود که پیش از سیلاب‌ها، همه روز بیش از ۱۰۰ موتر محصلات تازه به بازار می‌آمد، اما به گفتۀ وی اکنون بین ۱۰ تا ۱۵ لاری به این بازار می‌رسد.

پاکستان در جریان سال جاری در مجموع در مقایسه با ۳۰ سال گذشته، شاهد حدود ۱۹۰ در صد باران بیشتر بوده است.

XS
SM
MD
LG