لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان هشدار امریکا در مورد 'بی‌نظمی در انتخابات' را رد کرد


ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان
ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان

پاکستان روز پنجشنبه ۲۱ مارچ (دوم حمل) هشدار ایالات متحده مبنی بر اینکه در صورت عدم رسیدگی به تخلفات در انتخابات ماه گذشته، روابط بین دو کشور آسیب خواهد دید، را رد کرد.

انتخابات پارلمانی هشتم فبروری در پاکستان که در آن کاندیدان مستقل، اما وابسته به حزب تحریک انصاف پاکستان، بیشتر کرسی‌ها را کسب کردند. اما انتخابات هشتم فبروری پاکستان پیش از برگزاری و در جریان برگزاری با اتهامات تقلب و دستکاری همراه بود.

دونالد لو، سفیر ارشد ایالات متحده در امور آسیای جنوبی، روز چهارشنبه به قانونگذاران امریکایی گفت که اگر پاکستان در مورد بی‌نظمی‌ها در جریان انتخابات پارلمانی این کشور تحقیق نکند، روابط میان دو کشور تیره خواهد شد.

او افزود که واشنگتن در مورد روند برگزاری انتخابات هشتم فبروری در پاکستان و اختلال جاری در مطبوعات و رسانه‌های اجتماعی، به شمول غیرفعال بودن دوامدار شبکهٔ ایکس، "نگرانی جدی" داشته است.

اما ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان امروز گفت که هشدار دونالد لو، سفیر ارشد ایالات متحده در امور آسیای جنوبی "منعکس کننده سوتفاهم از وضعیت سیاسی پاکستان و قوانین انتخاباتی این کشور است".

او به خبرنگاران در اسلام آباد، پایتخت این کشور گفت: "امیدواریم در گفتگوهای سیاسی با ایالات متحده برای رفع سوتفاهم ها شرکت کنیم تا دو کشور به پیشبرد همکاری‌های منطقه‌ای ادامه دهند."

دونالد لو روز چهارشنبه گفته بود که اگر کمیسیون انتخابات پاکستان دریابد که در انتخابات بی‌نظمی صورت گرفته است، باید در ساحات تشخیص شده، دوباره انتخابات برگزار کند.

او افزود: "ما ۷۶ سال با این کشور مشارکت داشته ایم. اگر پاکستان روند دموکراتیک نداشته باشد و قانون اساسی خود را حفظ کند، پس این مانعی در روابط ما خواهد بود."

پیش از اظهارات دونالد لو، گروهی متشکل از ۳۱ عضو کانگرس امریکا با ارسال نامه‌ای از جو بایدن، رییس جمهور و انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، خواسته بود تا زمانی حکومت جدید پاکستان را به رسمیت نشناسد که تحقیقات مستقل در مورد ادعای مداخله و تقلب در انتخابات هشتم فبروری راه اندازی و نهایی شود.

مقامات پاکستان در روز انتخابات خدمات تیلفون موبایل را قطع کردند و انتخابات هشتم فبروری شاهد برخی خشونت‌ها نیز بود. بسیاری از فعالان سیاسی و مدنی هفته‌ها قبل از برگزاری انتخابات در آن کشور دستگیر شدند. علاوه بر آن، نتایج انتخابات به گونه غیر معمول به تاخیر افتاد. همه این رویداد‌ها موجب اتهام دخالت و تقلب در انتخابات آن کشور شد.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG