لینک های دسترسی

Breaking News

شریف از تصویب قرضۀ هفت میلیارد دالری صندوق بین‌المللی پول به پاکستان استقبال کرد


شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان
شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان

حکومت پاکستان روز چهارشنبه ۲۵ سپتمبر (چهار میزان) گفت که صندوق بین‌المللی پول، قرضۀ حیاتی هفت میلیارد دالری را برای این کشور که با کمبود نقدینگی مواجه و برای رسیدگی به نیازمندی‌های اساسی مالی در تقلا است، تصویب کرد.

شهباز شریف، صدراعظم پاکستان، با نشر اعلامیه‌ای از این اقدام ابراز "خشنودی" کرده و از آن استقبال کرد. شریف در این اعلامیه از کریستالینا جورجیوا، رییس صندوق بین المللی پول و تیم اقتصادی اش برای مذاکره موفقیت آمیز در این عرصه، سپاسگذاری کرد.

انتظار می‌رود که صندوق بین المللی پول که یک صندوق قرضه دهی بین المللی مستقر در ایالات متحده است، نیز اعلامیه‌ای را در این مورد نشر کند.

گزارش‌های رسانه‌های پاکستانی حاکی است که نخستین قسط این قرضۀ ۳۷ ماهه بالغ بر حدود ۱.۱ میلیارد دالر است، به زودی در دسترس پاکستان قرار گیرد.

شریف، که برای شرکت در نشست مجمع عمومی ملل متحد در نیویارک است، قبل از تصویب این قرضه به خبرنگاران گفت که حکومت وی تمام شرایط قرضه دهنده را برآورده ساخته است.

او گفت که قرضه دهنده "سخت ترین شرایط" را برای این برنامه قرضه که به شکل ابتدایی در ماه جولای تصویب شده بود، تعین کرده است. شریف، به متحدان دیرینه پاکستان یعنی چین، عربستان سعودی و امارات متحده عربی که در زمینۀ نهایی سازی این معامله با صندوق بین المللی پول همکاری کردند، امتیاز داد، اما تشریحات بیشتر نداد.

پاکستان باید پیش از دریافت این قرضه از صندوق بین‌المللی پول، زمان پرداخت قرضه‌های موجود پنج میلیارد دالری، چهار میلیارد دالری و سه میلیارد دالری از عربستان، چین و امارات متحدۀ عربی را تمدید می‌کرد، تا واجد شرایط دریافت قرضۀ جدید این نهاد مالی می‌شد.

بنا بر گزارش‌ها، اسلام آباد متعهد شده است که بیش از ۱۲ میلیارد دالر قرضه را به سه کشور متحد و کویت در طول برنامه ۳۷ ماهه صندوق بین المللی پول بازپرداخت نکند.

این قرضه جدید به ارزش هفت میلیارد دالر، بیست و پنجمین برنامه صندوق بین المللی پول به پاکستان از زمان تاسیس آن کشور در سال ۱۹۴۷ بوده و بلندترین رقمی است که تاکنون در میان کشورها، دریافت شده است.

شریف، به رسانه های پاکستان در نیویارک، تکرار کرد که پاکستان متعهد است تا اطمینان حاصل کند که این "آخرین باری باشد که ما به دنبال حمایت مالی از این نوع از صندوق بین المللی پول هستیم". اما منتقدان در مورد اظهارات او تردید دارند.

کارشناسان می‌گویند که مدیریت نادرست اقتصاد، فساد، تکرار مکرر رژیم های نظامی دیکتاتوری و شکست متوالی حکومت‌های منتخب در انجام اصلاحات حیاتی، عامل مشکلات مالی در پاکستان است.

اسلام آباد نیازهای مالی خارجی خود را در گذشته با گرفتن قرضه، کسب حمایت اقتصادی از سوی متحدان دیرینه خود و کمک مالی صندوق بین المللی پول مدیریت کرده است.

تورم اقتصادی تاریخی

کارشناسان، تازه ترین بحران اقتصادی در پاکستان را طولانی‌ترین بحران توصیف می‌کنند. تورم اقتصادی در پاکستان به سطح تاریخی رسیده و تا آستانه سقوط نظام اقتصادی در پرداخت های خارجی اش قبل از دریافت کمک مالی صندوق بین المللی پول برای جلوگیری از این بحران در تابستان سال گذشته، سوق داد.

با وجود اعتراض تاجران و احزاب مخالف در مورد طرح جدید مالیات و نرخ بلند صرفیۀ انرژی، حکومت شریف، تلاش ها را برای افزایش مالیات در مطابقت با الزامات صندوق بین‌المللی پول تشدید بخشید.

بانک انکشاف آسیایی، روز چهارشنبه در گزارشی گفت که چشم انداز اقتصادی پاکستان به اصلاحات اقتصادی مستمر و موثر وابسته است. انتظار می‌رود که برنامه قرضه صندوق بین‌المللی پول، به شمول دیگر امور، ثبات اقتصاد پاکستان را تقویت کند، امور مالی عامه را تثبیت کند، هزینه‌ های اجتماعی و حمایت را گسترش دهد و تبادلۀ خارجی را ترمیم کند.

بانک انکشاف آسیایی هشدار داد که حکومت جدید پاکستان متعهد به ایجاد ثبات و اصلاحات ساختاری لازم است، اما به دلیل "تنش‌های سیاسی و نهادی بزرگ و گسترده و نا آرامی‌های اجتماعی ناشی از کاهش شدید درآمدهای واقعی" با آزمون‌هایی مواجه است.

مشکلات اقتصادی پاکستان به دلیل آشفتگی سیاسی که در ماه اپریل سال ۲۰۲۲، زمانیکه عمران خان، صدراعظم پیشین آن کشور، از طریق رای عدم اعتماد پارلمان به رهبری مخالفان از مقام اش برکنار شد، عمیق تر شده است.

خان، که در بیشتر از یک سال گذشته به دلیل اتهامات متعدد در زندان به سر می‌برد، محبوب ترین سیاستمدار پاکستان است. حزب تحریک انصاف پاکستان وی تظاهرات ضد حکومتی را سازماندهی کرده است.

این حزب ادعا میکند که مقامات انتخاباتی در انتخابات پارلمانی به تاریخ هشتم ماه فبروری، تقلب کردند تا از پیروزی نامزد های مورد حمایت خان جلوگیری شود و به متحدان احزاب مورد حمایت اردوی پاکستان برای تشکیل یک حکومت ایتلافی کمک کردند، شریف و مقامات اردو این اتهامات را رد میکنند.

برخی معلومات در این گزارش از خبرگزاری رویترز گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG