لینک های دسترسی

Breaking News

عاصم ملک منحیث رییس جدید ادارۀ استخبارات پاکستان گماشته شد 


محمد عاصم ملک
محمد عاصم ملک

رسانۀ دولتی پاکستان روز دوشنبه ۲۳ سپتمبر (دوم میزان) گزارش داد که دگر جنرال محمد عاصم ملک، منحیث رییس جدید ادارۀ استخبارات پاکستان (آی‌اس‌آی) گماشته شد.

این اقدام در پی انتقادات متداوم علیه این ادارۀ اردوی پاکستان اتخاذ شده است. ادارۀ استخبارات پاکستان ظاهراً متهم به داشتن نقش در ساختن و برانداختن حکومت‌های منتخب در این کشور است.

یک منبع ارشد امنیتی پاکستان به صدای امریکا تایید کرد که عاصم ملک به جای ندیم انجم تقرر یافته و سر از تاریخ ۳۰ سپتمبر رسماً مسوولیت این اداره را به دوش خواهد گرفت.

بخش مطبوعات اردوی پاکستان تا زمان نشر این گزارش در مورد این تغییر اظهار نظر نکرده بود.

ملک تحصیل کردۀ موسسۀ نظامی فورت لیوینورث ایالات متحده و کالج شاهی مطالعات دفاعی لندن بوده و در حال حاضر منحیث افسر ارشد اداری قرارگاه نظامی راولپندی ایفای وظیفه می‌کند.

مداخلۀ ادارۀ استخبارات پاکستان در سیاست این کشور در این اواخر به موضوع بحث‌های داغ در رسانۀ های پاکستانی مبدل شده است.

عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان که در حال حاضر زندانی است، اتهام وارد کرده است که ندیم انجم، رییس ادارۀ استخبارات این کشور، به دستور اردو در کنار زدن وی از قدرت در سال ۲۰۲۲ و سپس سرکوبی حزب تحریک انصاف وی برای جلوگیری از برگشت او به قدرت، نقش داشته است.

چندی پیش، از جمله هشت قاضی فدرال محکمهٔ عالی پاکستان، شش نفر آنان به صورت مشترک اتهام وارد کردند که ادارهٔ استخبارات این کشور با اختطاف و شکنجه، آنان و اقارب‌ شان را تهدید می‌کند.

این قضات با ارسال نامه‌ای به شورای عالی قضایی که محاکم پاکستان را کنترول می‌کند، ادارهٔ استخبارات پاکستان (آی‌اس‌آی) را به ارعاب و مداخله مداوم در روند قضایی متهم کرده اند.

قضات پاکستانی افسران آی‌اس‌آی را متهم کرده اند که آنان را مرعوب کرده اند تا در نتایج قضایا نفوذ کنند، به شمول قضایای مرتبط به عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان، تا وی در زندان باقی بماند.

اردوی پاکستان در عوض، فیض حمید، رییس پیشین ادارۀ استخبارات، را بازداشت کرده و روند محاکمۀ نظامی او را با اتهامات متعدد، به شمول سواستفاده از سمت‌اش برای قادر ساختن عمران خان جهت سرکوبی مخالفان سیاسی‌اش، آغاز کرد.

عمران خان در زمان صدارت‌اش نگذاشت که انجم جای حمید را در اکتوبر ۲۰۲۱ بگیرد و گمان می‌رود که این امر سبب خشم اردو شد و در نهایت چند ماه بعد منتج به کنار زدن عمران خان از قدرت شد.

اما اردوی پاکستان همۀ این اتهامات را رد کرده است.

اردوی پاکستان از زمان استقلال این کشور در سال ۱۹۴۷ به اینسو، برای بیش از ۳۰ سال از طریق راه اندازی کودتاها علیه حکومت‌های منتخب حکمروایی کرده است.

صدراعظم‌های پیشین این کشور، به شمول عمران خان، به گونهٔ علنی جنرالان اردو را به مداخله در سیاست‌های داخلی و حتا تخطی از قانون اساسی این کشور متهم کرده اند.

اما اردو این اتهامات را رد کرده است. با آنهم جنرال قمر باجوه، لوی درستیز پیشین اردوی پاکستان، چند روز پیش از بازنشسته شدنش در نومبر ۲۰۲۲ در یک سخنرانی تلویزیونی اعتراف کرد که اردو در ۷۰ سال گذشته در سیاست این کشور مداخله کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG