لینک های دسترسی

Breaking News

عفو بین‌الملل: پاکستان باید بازداشت، اذیت و اخراج گروهی مهاجرین افغان را متوقف کند


سازمان عفو بین‌الملل از حکومت پاکستان خواسته است تا هر چه عاجل بازداشت، اخراج و اذیت مهاجرین افغان در آن کشور را متوقف کند.

این سازمان ناوقت جمعه، دهم نومبر (۱۹ عقرب) در اعلامیه‌ای گفته است که اخراج اجباری مهاجرین افغان از پاکستان به افغانستان ممکن ا ست زندگی آنان را با خطرهایی مواجه کند.

لیویا ساکاردی، معاون کمپاین‌های بخش جنوب آسیا در این سازمان، گفته است: "هزاران مهاجر افغان تحت حاکمیت طالبان مانند سربازان پیاده سیاسی به افغانستان بازگردانده می‌شوند، جایی که سرکوب فعالان حقوق بشر و نقض حقوق بشر در این کشور جریان دارد و ممکن است زندگی و ادغام فیزیکی آنها در آنجا در خطر باشد.هیچ کس نباید هدف اخراج دسته جمعی باشد و پاکستان بهتر است به مسوولیت‌های حقوقی خود از جمله اصل اخراج اجباری توجه کند."

عفو بین الملل گفته است که اگر حکومت پاکستان فوراً اخراج مهاجرین افغان را متوقف نکند، از دسترسی هزاران افغان در معرض تهدید به ویژه زنان و دختران به امنیت، آموزش و معیشت جلوگیری خواهد کرد.

این سازمان بر اساس ارقام حکومت پاکستان گفته است که از هفدهم سپتمبر سال جاری تا اکنون بیش از ۱۷۰هزار مهاجر افغان که چندین دهه در این کشور زندگی می‌کنند، در میان مهاجرین بدون مدارک قانونی هستند که از پاکستان اخراج شده اند.

به گفتۀ این سازمان، پس از پایان مهلت اول نومبر برای پناهندگان بدون مدارک قانونی، پولیس پاکستان افرادی را که طبق قانون اتباع خارجی سال ۱۹۴۶ بدون مدارک قانونی وارد این کشور شده‌ اند، بازداشت کرده و در مراکزی که برای تخلیه مهاجرین ایجاد شده است، نگهداری می‌کند.

عفو بین‌الملل نسبت به شفافیت این روند در مورد افرادی که هفته گذشته از پاکستان بازداشت و اخراج شده‌ اند، ابراز نگرانی کرد و گفت که این روند بر خلاف پذیرایی از مهاجرین افغان در پاکستان و آزار و اذیت افغان‌ها است.

مراکز اخراج مهاجرین

بر اساس معلومات حکومت پاکستان، ۴۹ مرکز در این کشور برای بازداشت افغان‌ها ایجاد شده است، اما سازمان عفو بین‌الملل می گوید که این مراکز تحت هیچ قانونی بنا نشده است.

این سازمان می‌گوید که حداقل در هفت مرکز از این مراکز، هیچ گونه امکاناتی برای تماس وکلای مدافع و خانواده‌های افراد بازداشت‌شده وجود نداشته است.

این سازمان می‌گوید: "اقدامات چنین مراکزی نقض اصل آزادی و محکمۀ عادلانه است. همچنین هیچ‌گونه اطلاعاتی در اختیار مردم قرار نگرفته است که این موضوع معلومات از نزدیکان خود را برای خانواده‌ها بسیار دشوار کرده است."

یکی از فعالان جامعه مدنی افغانستان به نام مریم به عفو بین‌الملل در اسلام‌آباد گفت که در دوم نومبر تعدادی از مهاجرین افغان توسط مرکز پولیس شالمیار بازداشت شدند و کسانی که مدارک نداشتند، به مراکز تخلیه پناهندگان فرستاده شدند،‌اما به اعضای خانواده شان هیچ معلوماتی ارایه نشد که آنها کجا برده شدند و چه زمانی از پاکستان اخراج می‌شوند.

این سازمان می‌گوید که در سوم نومبر، یک پسر ۱۷ ساله با وجود اینکه در پاکستان متولد شده و دارای شناسنامه مهاجرتی صادر شده از سوی کمیشنری عالی پناهندگان سازمان ملل بود، در یک حمله پولیس در منطقهٔ سرابکوت کراچی بازداشت شد. خانواده وی اجازه ملاقات با وی در مرکز تخلیه را نداشتند و او یک روز بعد از پاکستان اخراج شد و هنوز مکان دقیق وی مشخص نیست.

عفو بین‌الملل گفت که این سازمان از طریق گفتگو با خبرنگاران تایید کرده است که رسانه‌ها اجازه بازدید از این مراکز را ندارند و اخراج مهاجران با این گونه روش، شفافیت روند اخراج را زیر سوال می‌برد.

برخی از مهاجرین افغان به عفو بین‌الملل گفته اند که نبود مترجم دری و پشتو در این مراکز یکی دیگر از مشکلاتی است که در جریان بازداشت و اخراج پناهجویان افغان با آن مواجه اند.

زندگی در ترس

شماری از مهاجرین افغان به عفو بین‌الملل گفته اند که در اضطراب دایمی زندگی می‌کنند. یکی از مهاجرین به نام جنید به این سازمان گفت که افغان‌ها در ترس زندگی می‌کنند و با دیدن یک موتر پولیس در نزدیکی خانه‌هایشان درهای خانه‌های خود را می‌بندند.

این سازمان می‌گوید که حداقل ۱۲ صاحب کسب و کار کوچک که دارای شناسنامه پناهندگی افغان بودند، به مدت ۲۴ ساعت در لاهور بازداشت شدند. این سازمان همچنین گفته است که در ۲۴ اکتوبر تعدادی از افرادی که در منطقهٔ اکبری مندیه لاهور که لباس معمولی بر تن داشتند، ۵۰۰هزار روپیه پاکستانی را از افغان‌ها ضبط کردند.

شماری از زنان افغان به این سازمان گفته ‌اند در صورت بازگرداندن به افغانستان کشته می‌شوند.

منیژه کاکر، یکی وکیل مدافع پناهجویان افغان در کراچی، به عفو بین‌الملل گفت که برای جلوگیری از یورش پولیس مرد به خانه‌هایشان در شب، بسیاری از زنان در شب حجاب دارند. این سازمان می‌گوید که زنان پاکستانی که با افغان‌ها ازدواج کرده ‌اند، نیز نگران اخراج شوهران شان استند.

این سازمان گفته است که مهاجرین افغان که به اقلیت‌های مذهبی در افغانستان تعلق دارند، نیز با تهدید اخراج و آزار و اذیت روبرو استند.

عفو بین‌الملل از پاکستان خواسته است تا مسوولیت‌های خود را در چارچوب قوانین بین‌المللی بشردوستانه انجام دهد؛ امنیت و رفاه مهاجرین افغان را تضمین کند و روند اخراج افغان‌ها را متوقف کند تا از تشدید بیشتر بحران جلوگیری شود.

درخواست ثبت نام مهاجرین

عفو بین‌الملل گفته است که حکومت پاکستان با کمک کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان باید آن دسته از پناهندگان به‌ ویژه زنان، دختران و روزنامه‌نگاران را که به دنبال پناهندگی در این کشور هستند، ثبت کند.

حکومت پاکستان هنوز به گزارش سازمان عفو بین‌الملل واکنش نشان نداده است. اما وزارت خارجه این کشور گفته که حکومت پاکستان بر وعده‌های خود در خصوص حمایت از پناهجویان آسیب‌پذیر متعهد است.

پاکستان گفته است که پس از افزایش شدید حملات در این کشور که حکومت آن را به شبه نظامیان فعال از افغانستان نسبت می‌دهد، برای حفظ "رفاه و امنیت" کشور شروع به اخراج مهاجرین غیرقانونی کرده است.

حکومت پاکستان گفته است که بر اساس قوانین داخلی خود که مطابق با اصول بین‌المللی است، تمام پناهجویان بدون مدارک قانونی را از کشور اخراج خواهد کرد که شامل ۱.۷ میلیون مهاجرین از افغانستان می‌شود.

بر اساس معلومات وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان، از اواسط ماه سپتمبر تا اکنون بیش از ۳۰۰هزار مهاجر افغان به کشور شان جبراً اخراج شده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG