لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان بار دیگر از پناهگاه‌های تروریستان در افغانستان نگرانی کرد


وزارت امور خارجه پاکستان بار دیگر گفته است که این کشور مدام آماج حملات هراس‌افگنان و گروه‌های دهشت‌افگن قرار می‌گیرد که پناهگاه‌های امن در افغانستان دارند.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، روز پنجشنبه ۱۵ فبروری (۲۶ دلو)، به پاسخ یک خبرنگار در مورد آخرین گزارش سازمان ملل متحد در خصوص همکاری شبکه القاعده و تحریک طالبان پاکستانی گفت که این گزارش موقف اسلام‌آباد در قبال حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان را تایید می‌کند.

زهرا بلوچ گفت: "ما از مقامات افغانستان (طالبان) خواسته ایم تا اقدامات عاجل و موثری را علیه این گروه‌های تروریستی و افراد اتخاذ کنند تا امنیت پاکستان را تهدید نکنند".

سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان افزود که اسلام‌آباد بارها نگرانی‌هایش را از افزایش گروه‌های تروریستی در منطقه که پناهگاه‌هایی در داخل افغانستان دارند، ابراز کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارشی که در ماه جاری میلادی نشر شد، گفته است که طالبان روابط نزدیک خود را با شبکۀ القاعده حفظ کرده است و مقام‌های ارشد القاعده در افغانستان حضور دارند.

در این گزارش آمده است که القاعده هشت مرکز جدید آموزشی را در افغانستان ایجاد کرده است که چهار مرکز آن در ولایت‌های غزنی، لغمان، پروان و ارزگان موقعیت دارد. گزارش حاکی است که القاعده یک انبار تسلیحاتی در ولایت پنجشیر نیز دارد.

با اینحال، بر اساس این گزارش تلاش‌های طالبان برای محدود کردن فعالیت‌های القاعده در افغانستان سبب بروز یک سلسله اختلافات میان این دو گروه شده است.

در گزارش آمده است که کمتر از ده رهبر ارشد القاعده که روابط تاریخی با گروه طالبان دارند، در افغانستان حضور دارند، هرچند بر اساس این گزارش، رهبران القاعده مستقر در افغانستان توانمندی طرح و تطبیق حملات بزرگ را ندارند.

بر بنیاد گزارش، القاعده به فراهم‌آوری آموزش، رهنمودهای ایدیولوژیک و حمایت به تحریک طالبان پاکستان ادامه داده و آن گروه را در انجام حملات در پاکستان مساعدت کرده است.

همچنین گفته شده است که القاعده به شمول کابل، در ولایت‌های هرات، فراه و هلمند "خانه‌های امن" دارد تا تردد اعضای این گروه را به جمهوری اسلامی ایران تسهیل کند.

طالبان هنوز در مورد اظهارات تازۀ سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان واکنش نشان نداده است، اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به تاریخ اول فبروری (۱۲ دلو) با نشر اعلامیه‌ای گفت این گزارش برنامه منظم واردکردن اتهامات به حکومت این گروه و پروپاگند است.

اشتراک پاکستان در نشست دوحه

سخنگوی وزارت امور خارجۀ پاکستان در خصوص حضور نمایندۀ این کشور در نشست ملل متحد در دوحه گفت که به زودی هیاتی برای اشتراک در این نشست گزینش خواهد شد.

زهرا بلوچ گفت که این نشست به دعوت سازمان ملل متحد برای افزایش تعامل جامعه جهانی با افغانستان برگزار می‌شود و پاکستان نقش فعالی را در جامعه جهانی و به ویژه تلاش‌های سازمان ملل متحد برای برقراری صلح پایدار در افغانستان ایفا خواهد کرد.

قرار است که دومین نشست مشورتی نمایندگان ویژه شماری از کشورها برای افغانستان و برخی سازمان‌های بین‌المللی به میزبانی انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد در روزهای ۱۸ و ۱۹ فبروری در دوحه پایتخت قطر برگزار شود.

در این نشست علاوه بر زنان افغان و فعالان مدنی افغانستان، نمایندگان حکومت طالبان نیز دعوت شده اند، اما حکومت طالبان برای حضور نمایندگانش در این نشست، شروطی گذاشته و گفته است که اگر زمینه رایزنی هیات طالبان با منشی عمومی ملل متحد در دوحه فراهم نشود و در این نشست نمایندگی از افغانستان به طالبان داده نشود، هیاتی به قطر نمی‌فرستد.

گروه

XS
SM
MD
LG