لینک های دسترسی

Breaking News

منسوب پولیس پاکستان مظنون اهانت به مقدسات اسلام را در بازداشت کشت - مقام‌ها


مقامات پولیس پاکستان می‌گویند که یک پولیس این کشور روز پنجشنبه ۱۲ سپتمبر (۲۲ سنبله) مردی را که به اتهام توهین به مقدسات اسلام بازداشت شده بود، به ضربه گلوله کشت.

این مرد روز چهارشنبه پس از آن در کویته، مرکز ایالت بلوچستان بازداشت شد که ویدیویی از وی که گفته می‌شود توهین به مقدسات است در صفحات مجازی دست به دست و علیه او شکایتی در محکمه درج شد.

پس از بازداشت، حدود ۲۰۰جوان به مرکز پولیس که این مظنون در آن نگهداری می‌شد، حمله کردند و مقامات را مجبور کردند که او را به مرکز دیگری انتقال دهند.

اما او در آنجا هم امن نبود. معظم جاه انصاری، رییس پولیس بلوچستان به خبرگزاری فرانس پرس گفت: "یک پولیس در حال اجرای وظیفه به او حمله کرد و او را به ضرب گلوله در داخل سلول کشت...ما او [پولیس] را دستگیر کرده‌ایم و یک پرونده قتل علیه او تشکیل داده‌ایم."

محمد بلوچ، یکی از مقامات ارشد پولیس محلی نیز این جزییات را به خبرگزاری فرانس پرس تایید کرد.

توهین به مقدسات در پاکستان که اکثریت جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهد، یک موضوع بسیار حساس است و مجازات آن اعدام است. در برخی اوقات تنها ادعای توهین به مقدسات برای ایجاد شورش و کشتن متهمان توسط گروه‌ها کافی است.

در اغلب حالات، افراد مظنون به توهین به مقدسات آماج حمله قرار می‌گیرند و گاهی اوقات توسط گروه‌های اوباش بدون محاکمه کشته می‌شوند.

گروه‌های حقوقی می‌گویند که اتهامات توهین به مقدسات اغلب می‌تواند برای انتقام‌جویی‌های شخصی به کار گرفته شود و در اغلب موارد قربانی آن اقلیت‌های دینی، به ویژه میسیحان اند.

والی ایالت پنجاب شرقی در سال ۲۰۱۱ پس از درخواست اصلاح قوانین سختگیرانه توهین به مقدسات توسط محافظ خود کشته شد.

در ماه فبروری، یک زن در شهر لاهور پاکستان که لباسی با نوشته‌های عربی به تن داشت، به اتهام توهین به مقدسات و اینکه نوشته‌های لباس وی آیات قرآن است، توسط گروهی از مردان خشمگین هدف حمله قرار گرفت که با مداخلۀ پولیس این زن نجات یافت.

سازمان غیر حکومتی مرکز تدقیق و مطالعات امنیتی پاکستان سال گذشته میلادی با نشر گزارشی گفت که از زمان تاسیس پاکستان کم و بیش ۱۴۱۵ نفر به "کفرگویی و اهانت به مقدسات اسلام" در آن کشور متهم شده اند که از این میان کم از کم ۸۹ نفر آنان بدون محاکمه، توسط مردم کشته شده اند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG