لینک های دسترسی

Breaking News

بحران پولیو در پاکستان؛ شمار واقعات مثبت در سال روان به ۳۳ مورد رسید


عکس آرشیف از یک برنامهٔ تطبیق واکسین پولیو در پاکستان
عکس آرشیف از یک برنامهٔ تطبیق واکسین پولیو در پاکستان

برنامهٔ محو پولیو در پاکستان از ثبت یک واقعهٔ جدید این بیماری در شهر کویته، مرکز ایالت بلوچستان، خبر داد که با این حساب شمار موارد مثبت پولیو در آن کشور در سال روان به ۳۳ مورد رسیده است.

پاکستان از سال ۲۰۱۸ به اینسو شاهد افزایش واقعات پولیو بوده است که بیشتر موارد آن در ایالت‌های بلوچستان، سند و خیبرپشتوانخوا مشاهده شده است.

بر اساس آمار برنامهٔ محو پولیو در پاکستان از آغاز سال ۲۰۲۴ تا کنون ۱۷ مورد مثبت پولیو در بلوچستان،‌ ده مورد در سند، پنج واقعه در خیبرپشتونخوا و یک مورد دیگر در ایالت پنجاب ثبت شده است.

این ادارهٔ صحی در پاکستان، با اشاره به افزایش موارد مثبت پولیو در آن کشور، از گردش سریع ویروس عامل این بیماری و خطر تثبیت واقعات بیشتر ابراز نگرانی کرده است.

برنامه محو پولیو در پاکستان با نشر بیانیه‌ای گفته است که تطبیق کمپاین‌های واکسین پولیو در آن کشور، سال گذشته با "چالش" همراه بود.

در بیانیه آمده است: "کمپاین‌های واکسین پولیو به دلیل تظاهرات، تحریم و ناامنی نامنظم شده یا هم به تعویق افتاد و در نتیجه شماری از کودکانی واکسین نشدند که می‌توانند ویروس پولیو را به دیگران انتقال دهند."

برنامه محو پولیو در پاکستان در سال ۱۹۹۴ راه اندازی شد و از آن زمان به بعد شمار واقعات مثبت این بیماری در آن کشور کاهش چشمگیری داشت، تا جاییکه در سال ۲۰۲۱ فقط یک واقعهٔ مثبت پولیو در آن کشور به ثبت رسیده بود.

اما چالش‌هایی چون شورشگری و ناامنی به ویژه در ایالت‌های بلوچستان و خیبرپشتونخوا سدی را فراروی برنامهٔ محو پولیو در آن کشور ایجاد کرده و سبب شد که واقعات بیماری یکبار دیگر افزایش یابد.

گروه

XS
SM
MD
LG