لینک های دسترسی

Breaking News

عمران خان به جرم فاش کردن اسرار دولتی به ۱۰ سال زندان محکوم شد 


عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان
عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان

یک محکمۀ ویژۀ پاکستان، عمران خان، صدر اعظم پیشین این کشور، را به جرم فاش کردن اسرار دولتی که در آن ایالات متحده نیز شامل است، به ۱۰ سال زندان محکوم کرد.

خان قضیۀ فاش کردن مراسلات دولتی را رد کرده و گفته که این دوسیه انگیزۀ سیاسی داشته و توسط اردوی این کشور ساخته شده است.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ حکومت عمران خان، نیز در ارتباط به مراسلات محرم، به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

عمران خان ادعا کرده بود که مراسلات دپلوماتیک نقش ایالات متحده را در سقوط حکومت وی با کمک اردوی پاکستان مستند کرده است. او همچنان گفته بود که خلع قدرت شدنش مجازاتی بود برای این که می‌خواست کشورش پالیسی خارجی مستقل و عاری از نفوذ امریکا داشته باشد.

اما واشنگتن و اردوی پاکستان این اتهامات را رد کرده اند.

عمران خان ۷۱ ساله در سال ۲۰۲۲ از سوی پارلمان این کشور سلب صلاحیت شد. او مدعی است که در مراسلاتی که از سفارت پاکستان در واشنگتن به اسلام آباد فرستاده شده بود، ایالات متحده اردوی این کشور را به طرح یک رایگری ترغیب کرده بود و او مجبور بود محتویات آنرا با حامیان خود شریک سازد تا "دسیسۀ خارجی" علیه حکومت‌اش را فاش کرده باشد.

حزب تحریک انصاف عمران خان، تصمیم امروزی محکمۀ ویژه را به انتقاد گرفته و گفته است که این فیصله کاملاً "تمسخر آمیز" بوده و "خلاف قانون" است. این حزب همچنان گفته است که این فیصله را به محکمۀ عالی خواهد کشاند و امیدوار است که این مجازات فسخ شود.

این محکمه به گونۀ خصوصی، توسط یک قاضی، در داخل یک زندان و به دور از حضور اکثر رسانه های داخلی و خارجی راه اندازی شد.

اردوی پاکستان به گونۀ مستقیم برای بیش از سه دهه بر این کشور حکمروایی داشت و جنرالان پاکستانی همواره برای نقش شان در سقوط حکومت‌ها متهم بوده اند.

اردوی پاکستان مداخله در مسایل سیاسی را رد می‌کند، اما جاوید قمر باجوه، لوی درستیز پیشین پاکستان، در نومبر سال ۲۰۲۲ پیش از آن که تقاعد کند، در جریان یک سخنرانی تلویزیونی پذیرفت که اردو در ۷۰ سال گذشته در امور سیاسی این کشور مداخله کرده است.

با وجود آنکه نمایندگان حزب تحریک انصاف پاکستان در انتخابات ماه فبروری تحت فشار زیاد قرار گرفته و سرکوب شده اند، همه پرسی‌های تازه نشان داده است که عمران خان محبوب‌ترین سیاستمدار پاکستان بوده و حزب تحریک انصاف وی، بزرگترین حزب ملی سیاسی خوانده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG