لینک های دسترسی

Breaking News

درانی: ۴۵۰هزار افغان فاقد مدرک قانونی اقامت از پاکستان به افغانستان برگشته اند


آصف درانی، نمایندهٔ ویژه پاکستان برای افغانستان روز چهارشنبه ششم دسمبر (۱۵ قوس) گفت که از اول ماه نومبر به اینسو حدود ۴۵۰ هزار شهروند افغانستان به کشور شان برگشته اند.

پاکستان به مهاجران افغان فاقد اسناد قانونی اقامت هشدار داده بود که تا اول ماه نومبر این کشور را ترک کنند، در غیر آن بازداشت شده و اخراج خواهند شد. حکومت پاکستان گفته است که ۱.۷ میلیون شهروند افغانستان بدون داشتن مدارک قانونی اقامت در پاکستان به سر می‌برند.

درانی با اشاره به این ۴۵۰ هزار افغان عودت کننده گفت که آنان "می‌دانستند که در پاکستان به گونهٔ غیر قانونی زیست داشتند".

در میان این شهروندان افغانستان که با تهدید اخراج مواجه اند حدود ۷۰۰هزار نفری نیز شامل اند که پس از تسلط دوبارهٔ طالبان در ماه اگست سال ۲۰۲۱ به پاکستان پناه برده اند.

ملل متحد هشدار داده است که افغان‌هایی که از پاکستان عودت می‌کنند، با آیندهٔ نا معلوم و پرمخاطره مواجه اند.

با آنهم، درانی یک بار دیگر تصریح کرد که حدود ۲.۳ میلیون شهروند افغانستان که اسناد قانونی اقامت در پاکستان را دارند از آن کشور اخراج نخواهند شد.

آصف درانی انتقادات بین المللی را در این خصوص رد کرده و گفته است که کشورهای جهان همواره افرادی را اخراج می‌کنند که از قوانین مهاجرت آنان تخطی کرده باشند.

واشنگتن بر پاکستان فشار آورده است تا از اخراج حدود ۲۵هزار افغان‌ آسیب پذیر جلوگیری کند؛ افرادی که از سلطۀ طالبان فرار کرده و واجد شرایط نقل مکان یا اسکان مجدد در ایالات متحده اند.

جولیتا ولاس نویس، دستیار وزارت خارجهٔ ایالات متحده در اسلام‌آباد با مقامات پاکستانی در مورد اسکان مجدد مهاجران افغان صحبت کرد.

سفارت ایالات متحده در اسلام آباد گفته است که نویس با مقامات پاکستانی صحبت کرد که "هر دو کشور چگونه می‌توانند برای تسریع روند نقل مکان یا اسکان مجدد این شهروندان افغانستان در امریکا با هم کار کنند".

این مقام امریکایی همچنان در اسلام آباد با مقامات ملل متحد ملاقات کرد و به گونهٔ مستقیم نگرانی‌های مهاجران افغان را شنید.

یک مقام پاکستانی روز سه شنبه پنجم دسمبر (۱۴ قوس) گفت که ایالات متحده با تصمیم پاکستان مبنی بر اخراج افغان‌هایی که بدون مدارک اقامت در آن کشور زیست دارند، هیچ اعتراضی نکرده و تنها خواسته است که این روند در فصل زمستان به آهستگی به پیش برود.

در همین حال، برنامهٔ جهانی غذا روز چهارشنبه ششم دسمبر گفت که بازگشت کنندگان مطمین نیستند که چگونه از زمستان شدید در افغانستان جان سالم بدر خواهند برد، جاییکه از قبل بیش از شش میلیون بیجا شده وجود دارد.

شاو وی لی، مسوول این برنامهٔ ملل متحد در افغانستان گفت: "این خانواده‌ها در بدترین زمان به کشور شان رسیده اند و با آیندهٔ تاریک در کشوری مواجه اند که یک سوم جمعیت آن نمی‌دانند وعدهٔ غذایی بعدی شان از کجا خواهد آمد."

برنامهٔ غذایی جهان گفته است که به گونهٔ فوری به ۲۶.۳ میلیون دالر نیاز دارد تا به یک میلیون عودت کنندهٔ‌ افغان کمک کند.

روابط میان حکومت طالبان در افغانستان و اسلام‌آباد به خاطر اخراج اجباری افغان‌ها به شدت پرتنش شده است. مقام‌های حکومت طالبان این تصمیم حکومت پاکستان را تقبیح کرده و آن را "ناعادلانه و غیرانسانی" خوانده اند.

نمایندهٔ ویژهٔ پاکستان برای افغانستان گفت که حملات تروریستی در پاکستان افزایش یافته و اعضای تحریک طالبان پاکستان در افغانستان پناه گرفته و از آنجا حملات خونین را طراحی و راه اندازی می‌کنند.

او گفت که افزایش حملات تروریستی در پاکستان یکی از دلایلی است که باید مهاجرین فاقد اسناد قانونی اقامت از این کشور بیرون شوند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان گفته است که افغانستان مسوولیت تامین امنیت در پاکستان را نداشته و به گفتۀ وی، پاکستان نباید بار ملامت ناکامی‌های امنیتی خود را به دوش افغانستان بی‌اندازد.

گروه

XS
SM
MD
LG