لینک های دسترسی

Breaking News

مقام ایرانی: پاکستان اجازه ندهد که تروریستان در آن کشور لانه بسازند


پس از حمله خونین بر پایگاه پولیس ایران در منطقه راسک در ولایت جنوب شرقی سیستان-بلوچستان، احمد وحیدی، وزیر داخلۀ آن کشور، گفته است که مهاجمان از کشور همسایه وارد شده بودند.

بر اساس معلومات پولیس ایران، در این حمله که بامداد روز جمعه ۱۵ دسمبر (۲۴ قوس) به وقوع پیوست، کم از کم ۱۱ افسر پولیس کشته و چندین تن زخمی شدند.

خبرگزاری دولتی ایران گزارش داده است که احمد وحیدی، وزیر داخلۀ ایران روز یکشنبه ۱۷ دسمبر (۲۶ قوس) از محل حمله بازدید کرده است.

وزیر داخلۀ ایران گفته است که بر اساس تحقیقات انجام‌شده، مهاجمان از مرز کشور همسایه (پاکستان) وارد ایران شده و با استفاده از تاریکی شب و موقعیت جغرافیایی، خود را به این پایگاه رسانده اند.

وحیدی گفته است: "دولت پاکستان نسبت به حراست و حفاظت از مرزهای خود اقدام کند و اجازه ندهد، گروهک‌های تروریستی در خاک این کشور لانه بسازند."

به گفتۀ وزیر داخلۀ ایران، نظامیان آن کشور از عاملان این حمله "انتقام سختی" خواهند گرفت.

پاکستان هنوز در مورد این اظهارات وزیر داخلۀ ایران واکنش نشان نداده است.

رضا قاسمی، تحلیلگر روابط بین‌المللی، با توجه به هشدار وزیر داخلۀ ایران گفت که این کشور همانند سایر کشورهای منطقه همیشه هشدار می‌دهد که از تروریستان انتقام می‌گیرد، اما هیچ‌گاه این هشدارها عملی نمی‌شود.

محمد رادمنش، جنرال اردوی نظام پیشین، به صدای امریکا گفت که طی نیم قرن اخیر استراتیژی‌های اشتباه نظامیان پاکستان باعث شد تا در منطقه تروریزم، قاچاق مواد مخدر و افراطیت تقویت شود.

او گفت: "[گروه‌های تروریستی] باعث حملات متعدد تروریستی در پاکستان، ایران و ندرتاً کشورهای آسیای میانه شده اند."

گروه جیش‌العدل در بیانیه‌ای کوتاه که در تلگرام نشر کرده، مسوولیت حمله بر پایگاه راسک را به دوش گرفته است. جیش العدل در فهرست سیاه ایران به عنوان گروه "تروریستی" قرار دارد.

گروه جیش‌العدل (که پیش‌تر با نام جندالله شناخته می‌شد) حدود ۱۳ سال پیش به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شد. این گروه از زمان تاسیس خود در حدود ۲۰ سال قبل، حملات متعددی را انجام داد که منجر به کشته و زخمی شدن شماری از نیروهای امنیتی ایران و همچنین تعدادی از غیرنظامیان شده است.

این گروه اهداف خود را، تامین شناسایی حقوق فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بلوچ‌ها از سوی دولت ایران و افزایش آگاهی نسبت به وضعیت دشوار مردم بلوچ عنوان کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG