لینک های دسترسی

Breaking News

در سه ماه گذشته در پاکستان ۳۸۰ نفر در رویدادهای امنیتی کشته شده اند - گزارش 


براساس یک گزارش تازه، در سه ماه گذشته در پاکستان ۲۴۰ حملهٔ دهشت افگنی و عملیات ضد دهشت افگنی انجام شده و در آن حد اقل ۳۸۰ نفر کشته شده اند.

مرکز مطالعات امنیتی و پژوهشی در پاکستان در یک گزارش گفته است که از ماه اپریل تا جون امسال، ۲۳۶ غیرنظامی و اعضای نیروهای امنیتی پاکستانی و ۱۲۴ تندرو کشته شده اند.

بر اساس گزارش این نهاد، ۸۷ در صد این رویدادها و ۹۲ در صد تلفات، در ایالت‌های خیبرپشتونخواه و بلوچستان صورت گرفته است.

گزارش این نهاد حاکی است که در این حملات ۳۱ منسوب پولیس و ۶۵ نفر از نیروهای اردوی این کشور کشته شده اند.

بر اساس این گزارش، در ربع دوم سال جاری، تندروان ۳۸ در تلفات، غیرنظامیان ۳۲ درصد و مقامات دولتی ۳۰ درصد تلفات را متحمل شده اند. به این حساب، تلفات در میان غیرنظامیان، مقامات دولتی و نیروهای امنیتی پاکستان در مقایسه با سال گذشته ۳۸ در صد افزایش را نشان می‌دهد.

مسوولیت اکثر این حملات را گروه تحریک طالبان پاکستان به دوش گرفته است.

تحریک طالبان پاکستان گفته است که در شش ماه نخست سال جاری حدود ۵۰۰ حمله را در این کشور انجام داده است. این گروه گفته است که اکثریت حملات آن در ایالت خیبرپشتونخواه انجام شده است.

حکومت پاکستان اتهام وارد کرده است که تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان پناهگاه داشته و از آنجا حملات‌اش را طرحریزی کرده و در پاکستان عملی می‌کند. طالبان افغان این اتهام را رد کرده و گفته اند که اسلام آباد نباید به خاطر ناکامی خود، افغانستان را مقصر بخواند.

پژوهشگران می‌گویند که در بخش‌های جنوبی ایالت خیبرپشتونخواه کشتارهای هدفمند و رویدادهای خشونتبار افزایش یافته است و حکومت باید جلو آنرا بگیرد.

شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان، ماه گذشته اعلام کرد که برای از بین بردن دهشت افگنی در این کشور عملیات نظامی "عزم استحکام" را آغاز خواهد کرد، اما این تصمیم با مخالفت شدید احزاب سیاسی مواجه شد و آنان با ابراز نگرانی گفتند که این عملیات یک بار دیگر سبب ناامنی، بیکاری و بیجاشدن پشتون‌ها خواهد شد و اتهام وارد کرده اند که حکومت این کشور باید در عوض، از معاملات سری با گروه‌های دهشت افگن دست بردارد.

گروه

XS
SM
MD
LG