لینک های دسترسی

Breaking News

اسلام‌آباد: قبایل افغان پس از این با تذکره به پاکستان مسافرت کرده نمی‌توانند


پاکستان تصمیم گرفته است که سر از ماه آینده، بدون پاسپورت و ویزه به هیچ شهروند افغان اجازه ورود به این کشور را ندهد.

این پالیسی جدید که در آن پاسپورت یگانه سند قابل پذیرش پنداشته می‌شود، پالیسی چندین‌دهه‌ای را تعویض خواهد کرد که بر اساس آن به قبایل دو طرف مرز جواز ویژهٔ مسافرت داده می‌شد.

بر اساس یک رهنمود رسمی فدرال که به مقامات مهاجرت تمامی گذرگاه‌های مرزی میان افغانستان و پاکستان فرستاده شده و صدای امریکا آنرا مشاهده کرده است، پس از اول ماه نومبر سال ۲۰۲۳، تنها دارندگان پاسپورت و ویزه اجازه ورود به خاک پاکستان را خواهند داشت.

در این سند آمده است که هیچ گونه سند دیگر قابل پذیرش نخواهد بود و به مقامات دستور داده شده است که این تصمیم را در گذرگاه‌های مرزی پخش و نشر کنند. با آنهم، حکومت پاکستان تا اکنون این پالیسی جدید را رسماً اعلام نکرده است.

سرفراز بگتی، وزیر داخلهٔ پاکستان، روز گذشته گفت که پالیسی‌های مرتبط با افغانستان را امروز سوم اکتوبر (۱۱ میزان) در یک کنفرانس خبری به بحث خواهد گرفت.

یک مقام بلندپایهٔ پاکستانی به شرط افشا نشدن نامش، مقررات جدید مسافرت برای افغان‌ها را به صدای امریکا تایید کرده گفت که اسلام آباد امیدوار است مقامات طالبان افغان در بخش تطبیق این تصمیم همکاری کنند.

او افزود که مقامات پاکستانی امیدوار اند که این روند در جلوگیری از ورود غیرقانونی افراد، به شمول تندروان و قاچاقبران، کمک کند.

طالبان افغان تا اکنون در مورد این تصمیم پاکستان اظهار نظر نکرده اند.

هزاران عضو قبایل روزمره از طریق گذرگاه‌های مرزی میان افغانستان و پاکستان به ویژه چمن مسافرت می‌کنند تا با اعضای خانواده‌های شان در پاکستان ملاقات کنند. شماری دیگری از آنان در تلاش کار وارد پاکستان شده و در پایان روز دوباره به خانه‌های شان بر می‌گردند.

این افراد برای این مسافرت‌ها از تذکره‌های شان استفاده می‌کنند.

این پالیسی جدید در حالی به اجرا گذاشته می‌شود که پاکستان سرکوبی افغان‌هایی را آغاز کرده است که به گونهٔ‌ غیرقانونی وارد این کشور شده یا ویزه‌های خود را تمدید نکرده اند.

جلیل عباس جیلانی،‌ وزیر خارجهٔ پاکستان، هفتهٔ گذشته اعلام کرد که کشورش تمامی افغان‌های را که به گونهٔ‌ غیر قانونی در این کشور زیست دارند، اخراج خواهد کرد.

این اقدام حدود یک میلیون افغان، به شمول آنانی را متاثر خواهد کرد که پس از به قدرت رسیدن دوبارهٔ طالبان، به پاکستان پناه برده اند.

سازمان عفو بین الملل روز گذشته از مقامات پاکستانی خواست تا دست از آزار و اذیت و بازداشت خودسرانه‌ٔ پناهجویان افغان بردارند.

این سازمان در یک پیام ایکس نگاشته است که شمار زیادی از افغان‌ها از هراس پی‌گرد طالبان به پاکستان فرار کرده اند، جاییکه آنان با بازداشت، حبس، و تهدید اخراج مواجه اند.

این نهاد مدافع حقوق بشر گفته است که این وضعیت عمیقاً نگران کننده بوده و به توجه بین المللی نیاز دارد.

این در حالی است که پولیس پاکستان در روز های اخیر صدها افغان را در اسلام آباد بازداشت کرده و گفته است که آنان ویزه نداشتند و از این کشور اخراج خواهند شد.

گروه

XS
SM
MD
LG