لینک های دسترسی

Breaking News

قبایل درگیر در پاکستان پس از کشته شدن ۳۷ نفر به آتش‌بس توافق کردند


مقامات پاکستان می‌گویند که دو قبیلۀ سنی و شیعه در ساحۀ کرم ایالت خیبرپشتونخوا پس از یک هفته درگیری که ۳۷ کشته و بیش از ۱۵۰ زخمی برجا گذاشت، روز جمعه ۲۷ سپتمبر (ششم میزان) به آتش بس توافق کردند.

محمد علی سیف، سخنگوی ایالت خیبر پشتونخوا، گفت: "درگیری... با کمک مقامات، پولیس و بزرگان محلی به آتش بس رسیده است."

به گفتهٔ مقامات،‌ در این درگیری که به دلیل مناقشه روی ملکیت زمین به وقوع پیوسته است، دو طرف از سلاح‌های سنگین از جمله هاوان‌ بر یک دیگر کار گرفتند.

یک مقام مستقر در کرم قبل از انجام این توافق به خبرگزاری فرانس پرس گفت که درگیری با سلاح سنگین در ۱۰ ساحهٔ این منطقه جریان داشت.

او گفت: "آنچه که به عنوان یک مناقشه روی ملکیت زمین آغاز شد، به یک درگیری فرقه‌ای تمام عیار شامل استفاده از سلاح‌های خودکار و نیمه خودکار و همچنین هاوان تبدیل شد."

او افزود که ۳۷ تن کشته و ۱۵۳ تن دیگر زخمی شده اند. یک مقام امنیتی دیگر مستقر در پیشاور، مرکز ایالت خیبر پشتونخوا افزود که "۲۸ خانه آسیب دیده است".

درگیری میان این دو قبیله در ماه جولای نیز سبب کشته شدن ۳۵ نفر شد و سر انجام به وساطت جرگۀ قبایلی دو طرف درگیر به آتش‌بس توافق کردند.

کرم که در گذشتۀ نه چندان دور یک ساحۀ نیمه خودمختار بود، سابقهٔ درگیری‌های خونین بین قبایل ساکن در این ساحه، به ویژه فرقه‌های سنی و شیعه را دارد.

اقلیت شیعۀ پاکستان، کشوریکه اکثریت سنی در آن حاکم است، مدعی اند که از دیرزمان با تبعیض و خشونت روبرو اند.

گروه

XS
SM
MD
LG