لینک های دسترسی

Breaking News

دشمنی قومی در پاکستان سبب درگیری فرقه‌ای و کشته شدن ۱۵ نفر شد


عکس آرشیف
عکس آرشیف

مقامات محلی پاکستان روز سه شنبه ۲۴ سپتمبر (سوم میزان) گفتند که خصومت میان دو قوم بر سر ملکیت زمین در شمال‌غرب آن کشور سبب درگیری‌های قومی و کشته شدن ۱۵ نفر شده است.

به گفتهٔ مقامات،‌ در این درگیری که در ساحۀ کرم رخ داد، دو طرف از سلاح‌های سنگین از جمله هاوان‌ بر یک دیگر کار گرفتتند. این قبایل در ماه جولای نیز باهم جنگیده بودند.

یک مقام ارشد اداری مستقر در کرم که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری فرانس پرس گفت: "درگیری که ابتدا بر سر زمین بود، شامل دو قبیله - یکی سنی و دیگری شیعه – می‌شود که اختلاف را به یک درگیری فرقه‌ای تبدیل کرده است."

او گفت که از روز شنبه تا اکنون ۱۵ نفر کشته شده اند. اسوشیتدپرس پاکستان، خبرگزاری رسمی این کشور، گزارش داده که در این درگیری ۲۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

کرم که قبلاً یک ساحۀ نیمه خودمختار بود، سابقهٔ درگیری‌های خونین بین قبایل متعلق به فرقه‌های سنی و شیعه را دارد که طی سال‌های اخیر صدها کشته برجا گذاشته است.

در آخرین مورد، درگیری میان این قبایل در ماه جولای که آنهم بر سر ملکیت زمین بود، ۳۵ کشته برجاگذاشت که بعداً با تلاش مقامات حکومتی و بزرگان قومی از طریق جرگه با آتش‌بس به پایان رسید.

یک مقام حکومت پاکستان در آن وقت گفت که از میان کشته شدگان دست‌کم ۳۰ نفر آنان مربوط به اقلیت شیعه بود.

دشمنی‌های قبیله‌ای و خانوادگی در پاکستان رایج است، اما در مناطق کوهستانی خیبر پشتونخوا جاییکه قوانین سنتی غالب است، می‌تواند طولانی و خشن باشند.

در پاکستان، یک کشور عمدتاً مسلمان سنی، جامعه شیعیان می‌گویند که مدت‌هاست از تبعیض و خشونت رنج می‌برند.

گروه

XS
SM
MD
LG